Vi bruger gerne en halv time uden beregning

Murermester Tim Nielsen fra Faxe har for alvor indset, at tilfredse kunder skaber nye kunder.
Gode anmeldelser giver flere kunder, har Tim Nielsen fra Faxe konstateret. Pressefoto.
Gode anmeldelser giver flere kunder, har Tim Nielsen fra Faxe konstateret. Pressefoto.

Murermester Tim Nielsen kan til april vinde priserne for både Årets Murer og Årets Arbejdsmiljø ved Anmeld-Håndværkers store awardshow i Cirkusbygningen. Sådanne nomineringer kommer ikke af sig selv, og der ligger et stort fokus på kundetilfredshed bag.

Tim Nielsen mener dog samtidigt, at danske håndværkere generelt ikke har noget at frygte fra de meget populære websider, hvor helt almindelige danskere anmelder håndværksfirmaer i hele Danmark. I stedet bør branchen tage godt imod de mange muligheder, som anmeldelserne bringer med sig, lyder det fra Tim Nielsen, hvis murerfirma har stor succes med at udnytte positive anmeldelser fra kunderne.

– Mange mennesker har ikke forudsætninger for at vælge den rigtige håndværker. Muligheden for at anmelde håndværkere på nettet lader kunderne interagere med hinanden. Det sorterer fårene fra bukkene i vores branche, siger han i en pressemeddelelse.

Forventningsafstemning

Tilfredse kunder og gode anmeldelser giver travlhed ved telefonen hos Murermester Tim Nielsen, der blandt andet laver badeværelser, renoveringer, kloakering og højvandssikring for kunder på hele Sjælland. Forklaringen på de gode tilbagemeldinger skyldes ifølge indehaveren to ting.

For det første opfordrer den sjællandske murermester sine kunder til at vurdere arbejdet på Anmeld-Haandværker.dk. Det er ofte nødvendigt med en påmindelse, hvis kunden skal ind og bruge tid på en anmeldelse. Det giver imidlertid stor værdi for Tim Nielsen, som også finder en stor del af forklaringen i sit firmas arbejdsmetoder.

– Forventningsafstemning er enormt vigtigt. Kunden skal både forstå, hvad han får, og hvad han ikke får. Jeg forsøger at være meget realistisk i mine tilbud. Vi ved alle, hvor irriterende ekstraregninger er, så dem undgår jeg at sende. Jeg er nok lidt dyrere end de billigste håndværkere, men til gengæld lander vi på den udbudte pris, forklarer han.

Et mantra for firmaet

Fokus på tilfredse kunder har sat sine spor hos både Tim Nielsen og hans medarbejdere. Glade kunder giver ikke bare nye kunder, men også glade medarbejdere. Jagten på gode anmeldelser motiverer hele firmaet og giver anledning til lidt hyggelig intern konkurrence.

– Jeg kan mærke, at mange af de kunder, der ringer til mig, har været inde og læse anmeldelserne. Vi har også besværlige kunder en sjælden gang imellem, men vi går i dialog med dem og strækker os gerne lidt ekstra. Vi gør alt, hvad vi kan, for at kunden er tilfreds med vores arbejde, og bruger gerne en halv time uden beregning, når det er nødvendigt, siger Tim Nielsen.

Anbefalinger har troværdighed

Omgangskredsens anbefalinger vejer tungt hos mange danskere – uanset om vi køber bil, håndværkere eller noget helt tredje. Vi har stor tillid til uvildige anbefalinger, lyder det fra Thomas Grauholm, der valgte Murermester Tim Nielsen, da han skulle have opført nyt badeværelse.

– Jeg ledte efter en håndværker, som jeg kan stole på, og som kan udføre opgaven korrekt. En anbefaling har jeg tillid til, og jeg var ikke i tvivl, da jeg valgte Tim, forklarer Thomas Grauholm.

Undervejs i renoveringen af Thomas Grauholms badeværelse i Valby opstod der uforudsete problemer med en gammel skade på vandrørene. Den slags kender samtlige håndværkere til, men ifølge Tim Nielsen responderer kunderne positivt, så længe håndværkerne kommunikerer løsningsorienteret og reagerer hurtigst muligt. Det var også tilfældet med Thomas Grauholm.

– Jeg var meget tilfreds med både processen og slutresultatet. Særligt håndværkernes meget konstruktive reaktion på problemerne. Det er den slags, der kunne have taget lang tid at få ordnet, men det blev udført ret hurtigt, siger Thomas Grauholm.

Indflydelse til medarbejderne

Ved årets prisuddeling for årets håndværkere er Tim Nielsens murer- og kloakfirma også nomineret i kategorien for Årets Arbejdsmiljø. Efter et længere frivilligt forløb med Arbejdstilsynet har Tim Nielsen implementeret samtlige anbefalinger, der skal forhindre tunge løft og minimere slid hos medarbejderne.

– Medarbejderne ved selv, hvad der er brug for, så vi lytter til deres forslag og implementerer dem løbende. Det gælder uanset, om vi taler om sikkerhed eller fysisk arbejde, forklarer Tim Nielsen, der også har forsøgt at skabe et attraktivt psykisk arbejdsmiljø i sin virksomhed.

– Jeg prøver at give min medarbejdere stor frihed. De har stor indflydelse på måden, vi arbejder på. De planlægger selv meget af deres arbejdsuge, og jeg tror, at det giver en tilfredsstillelse, siger han.

Et kæmpe skulderklap

Årets Håndværker løber af stablen i Cirkusbygningen den 4. april, hvor Tim Nielsen og medarbejderne naturligvis vil være på plads i salen.

– Årets Håndværker er først og fremmest en masse sjov og hygge med kollegerne. En pris eller to vil være et kæmpe skulderklap og give ekstra motivation til at gøre det endnu bedre. Det har vi allerede kunnet mærke med nomineringerne, siger Tim Nielsen.

Relateret indhold