Afstanden mellem byggematerialeproducenter og professionelle håndværkere er ikke længere særligt stor. I dag søger mere end hver fjerde håndværker viden og inspiration om produkter direkte hos producenten, både på online platforme som producenternes hjemmesider og via e-mail, men rigtigt mange vælger også stadig at ringe.
Det viser Byggeindekset, som to gange årligt udføres af analysevirksomheden 4B Research. Hver tredje danske håndværker kontakter en producent vedrørende produktegenskaber og anvendelsesmuligheder to-tre gange om måneden eller oftere. Tre ud af fire modtager nyhedsbreve fra én eller flere producenter.
De professionelle ser faglighed i selv at kende det produkt, man arbejder med, og mange udnytter i dag disse digitale muligheder til fulde.
Direktør Dennis Blome 4B Research
– Vi ser det meget tydeligt på vores online aktiviteter, som stadigt bliver mere afgørende som salgsredskab og produktformidling. Også vores kundeservice mærker, at flere håndværkere ringer ind, og denne tendens stiller helt andre krav til os som producent end tidligere, siger salgsdirektør for Nordeuropa Peter Sejling, fra dørproducenten JELD-WEN, som i Danmark står bag dørbrandet SWEDOOR.
Han påpeger, at hvor forhandlerleddet tidligere var tæt på SWEDOORs eneste målgruppe, hvad angår målrettet formidling til professionelle, må dørproducenten i dag også i højere grad tænke håndværkere ind i kommunikationsstrategien.
Det kommer bl.a. til udtryk gennem stigende fokus på brugervenlighed på hjemmesiden, appellerende salgsmaterialer og opfordringer om at ringe direkte ind til salgsafdelingen i SWEDOOR. Kontinuerlig synlighed i fagmedierne og engagement på de sociale medier er alt sammen tiltag, som skal gøre det nemmere at både indhente oplysninger på egen hånd og få kontakt med producenten.
Producenten er partner
Direktør i 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd, Dennis Blome, er manden bag tallene. Han bekræfter, at danske håndværkere ser producenten mere som en partner i arbejdet end som en fjern leverandør:
– De dage, hvor man som producent ‘bare’ var logoet på emballagen, er forbi. Danske håndværkere bliver mere og mere digitaliserede og supplerer derfor deres informationssøgning i butikken med egen research. De professionelle ser faglighed i selv at kende det produkt, man arbejder med, og mange udnytter i dag disse digitale muligheder til fulde. Leverandører til byggebranchen har været gode til at opfange dette behov, og vi ser derfor i dag en del producenter allokere mange ressourcer til kundeservice, vedligehold af hjemmeside osv, siger han.
Tilbage hos SWEDOOR ser man også håndværkernes efterspørgsel på information fra producenten som en mulighed for at positionere sig:
– Det klassiske forretningskoncept er under forandring med et kontinuerligt behov for optimering af vores kommunikation med både forhandlere og håndværkere. Det skaber merværdi til vores produkter og øger tilfredsheden hos vores kunder, slutter Peter Sejling.