Håndslaget om fusionen er givet, og nu er det kun den formelle godkendelse, der mangler. Men hvornår skal konkurrencemyndighederne kontaktes? Hvor lang tid tager godkendelsen? Og hvad hvis der er problemer med fusionen?
Der er mange spørgsmål, og mange virksomheder venter for længe med at gå til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, når de skal fusionere. Vi anbefaler, at virksomheder og deres rådgivere kontakter styrelsen, så snart aftalen om fusionen er på plads – og gerne før.
Vi kan sparre med parterne, det er uformelt og fortroligt. I får vores umiddelbare vurdering af, om fusionen er problematisk eller uproblematisk. Vi kan også give et praj om, hvor lang tid vi forventer at bruge på godkendelsen.
Det er vigtigt at være i god tid, fordi en række forhold, der skal afklares i forbindelse med en fusionssag, kan afklares helt eller delvist allerede inden, I anmelder fusionen. Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får mulighed for at identificere problemerne tidligt i forløbet, giver det os bedre muligheder for at finde gode løsninger i samarbejde med de berørte virksomheder.
En fusion kan anmeldes almindeligt eller forenklet. En forenklet anmeldelse er for fusioner, der på forhånd kan betegnes som uproblematiske. Virksomhederne skal give færre oplysninger end ved en almindelig anmeldelse, og sagsbehandlingen er hurtigere og mere smidig.
I 2013 godkendte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 34 fusioner efter den forenklede procedure og syv fusioner efter den almindelige procedure.
Vi bestræber os på at behandle uproblematiske fusioner på 15 hverdage fra den dag, I anmelder fusionen. Hvis det er nødvendigt – og hvis I hjælper – kan vi gøre det hurtigere. I problematiske sager, hvor en fusion eksempelvis vil reducere konkurrencen på et marked, vil sagsbehandlingstiden være længere, men I kan selv hjælpe til med at gøre sagsbehandlingen hurtigere ved at give os alle oplysninger med det samme.