Som Dagens Byggeri tidligere har berettet om, bliver det Arkil A/S, der skal opføre 18 vejbroer for Banedanmark på Lolland og Falster. Grontmij er med som rådgivere på projektet, og de kan nu fortælle, at der er søgt amerikansk inspiration til selve byggeriet af broerne.
– Broerne opbygges af færdigstøbte elementer efter samme princip, som anvendes i den amerikanske ABC brobygningsmetode (accelerated bridge construction). Det er en kendt og sikker arbejdsmetode, som er særlig velegnet de steder, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at bygge broerne direkte på stedet af hensyn til trafik, sikkerhed og miljø, siger Finn Berthelsen i en pressemeddelelse. Han er afdelingschef for “Bridges & Tunnels” i Grontmij.
Færrest gener
Han fortæller videre, at amerikanerne har udviklet systemet i forbindelse med en større udskiftning i deres infrastruktur, som ellers ikke er blevet bygget om siden 2. verdenskrig.
De 18 nye vejbanebroer tilpasses i længden, så der er plads til at anlægge to spor samt i højden, så der er plads til kørestrømmen.
– Vi har valgt en elementløsning, da den giver størst mulig sikkerhed og færrest gener for både trafikanterne på vejene og skinnerne. Vi sparer tid på pladsen, hvor der er dårlige adgangsforhold. Samtidig skal sporene kun spærres i det tidsrum, hvor vi løfter elementerne på plads. Her er detailplanlægning uhyre vigtig, supplerer Erik B. Madsen, sektionschef i Arkil Bro & Beton.