Toyota Proace blev i 2017 kåret som Årets varebil, men den var ikke alene om æren, for den delte titlen med Peugeot Expert og Citroën Jumpy.
Forud for kåringen havde juryen, Motorjournalisternes Klub Danmark, vedtaget, at de tre stort set ens biler stillede op som én bil i kåringen. Grunden var den simple, at trillingerne bygges på samme samlebånd på PSA Peugeot Citroëns fabrik i Nordfrankrig.
Men selvom trioen stort set er ens, og er blevet til på det samme samlebånd, er der alligevel små forskelle hist og her. Endelig skal man ikke være blind for, at valget af mærke til en vis grad også handler om personlige præferencer.
Med overskud
Den Toyota Proace, vi har haft til test, er en L1H1 2,0D til en pris af 199.415 kroner uden moms. Som det fremgår, så er der her tale om en dieselmotor med et slagvolumen på 2,0 liter, og den giver en ydelse på 120 hestekræfter. Det både rækker og rykker og giver et godt overskud, samtidig med det giver en god økonomi. For med et omdrejningstal på blot 1.500 omdrejninger i minuttet, lander hastigheden nøjagtigt på 80 km/t i 6. gear.
Støjen indvendigt er derfor begrænset af de lave omdrejningstal, og der kommer ikke megen rummel bagfra på trods af, det kun er bilens sidevægge, der er beklædt.
Proace priserne begynder ved en udsalgspris på 148.701 kroner uden moms. Vælger man den billigste løsning, må man nøjes med den noget mindre 1,6 liters dieselmotor på blot 95 hk, som ikke vil være det oplagte, hvis køreturene er lange og foregår med et stort læs.
I den modsatte ende handler det om 2,0 dieselmotoren, som yder 180 hk, men så er prisen en helt anden. Nemlig 279.337 kroner. Derfor er det da heller ikke noget tilfælde, at den mest populære er 2,0 liters versionen i 120 hestes versionen.
Mangler lidt på udstyrssiden
Vare- og kassebiler er heldigvis ikke så spartansk udstyret som før i tiden. I den aktuelle model får man træbund og sider, aircondition, bluetooth, AUX og USB stik, fartpilot, men selvom det lyder godt, så mangler der et par vigtige ting, nemlig navigation og bakkamera, som ikke burde være ekstarudstyr.
Til gengæld kommer man ikke til at savne aflæggeplads, for der er der adskillige steder, man kan opbevare papirer, ordrer og tegninger.
Der hersker ikke tvivl om, at Proace kører rigtig godt, og den på i mange henseender vil opfylde de forskellige behov virksomheder har. Bilen har det, som man kalder “smart cargo”, hvilket er en oplukkelig lem mellem lastrum og kabine til særligt lange emner.
Komforten er god, sæderne giver en glimrende støtte. Men man skal gøre op med sig selv, om man kan leve uden navigation og bakkamera. Men når det så er sagt, er det kort og godt en fin bil til prisen.