Afdelingschef Henrik Kærgaard fra Niras holdt på Anlægsdagen et indlæg om “smarte byer”, og han smed noget af en bombe, da han hævdede, at mange af de vejinvesteringer, der foretages disse år, er fejlinvesteringer, fordi trafikken i fremtiden slet ikke vokser, som man venter i dag. Tvært i mod.
– Det er lidt af en provokation, men det er en realitet, at der kommer nogle digitale løsninger, eksempelvis 3D-printere og elektroniske mødefaciliteter, som bliver bedre og bedre. Det betyder, at vi kommer til at køre mindre, og om ti år vil de fleste arbejde hjemmefra to-tre dage om ugen. Du kan nemlig sagtens holde møder virtuelt. Så kan du lige så godt blive hjemme, siger Henrik Kærgaard til Dagens Byggeri.
Bruger ikke fantasien
Derfor er vi nødt til at tænke en sådan udvikling ind i den måde, der planlægges på.
– Det er ikke kun politikerne, men os alle sammen, der tænker for kortsigtet. Selv investorerne tænker for kortsigtet. Vi bruger ikke fantasien nok. Vi skal turde tænke vildt. Fremtidens smarte by er en dejlig by. Folk vil gerne have, at den er grøn og blå, og så vil de have caféer og kulturtilbud. Den smarte by vil også gøre det meget nemmere at afvikle trafikken. Det samlede forsyningssystem kan gøres meget mere effektivt og sikkert, siger Henrik Kærgaard videre.
Vi forbygger os
Direkte adspurgt, om det betyder, at der ikke bliver brug for en Hærvejsmotorvej og en Kattegatforbindelse, siger han:
– Vi kan meget let komme til at forbygge os. Vi skal tænke på, at så sjovt er det ikke at sidde i kø på motorvejen eller køre bil. I dag bruger vi i gennemsnit vores biler fem procent af tiden. Det er da sindssygt at købe noget til 300.000 kroner, som du bruger fem procent af tiden. Der går ikke ti år, før vi kan bestille en bil via mobiltelefonen, som kommer direkte hjem til adressen, kører ind i indkørslen og henter os.