Som ventet vedtog Folketinget med et bredt flertal – kun Enhedslisten var imod – at anlægge en fast forbindelse under Østersøen; Femernforbindelsen.
Dermed dog ikke være sagt, at det er den endelige vedtagelse, for der er i lovteksten taget en række forbehold omkring finansieringen. Der er nemlig fortsat usikkerhed om økonomien på en række punkter, ikke mindst efter at det kom frem, at forbindelsen bliver betydeligt dyrere end ventet.
Blandt de misteltene, der skal tages i ed, er hvor stor en del af forbindelsen, EU vi medfinansiere, og så er der jo lige ekstraregningen på ni milliarder kroner.
Enhedslisten undrer sig
Henning Hyllested fra Enhedslisten undrede sig såre over, hvorfor Danmark skal betale forbindelsen alene, og at Tyskland kører på frihjul, når det nu hævdes at være så god en investering, ligesom han peger på, at det først og fremmest er transit til og fra Norge og Sverige, der får glæde af den nye faste forbindelse.
Fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen er det tidligere slået fast, at forbindelsen skal være brugerfinansieret, og at der hverken overføres skattekroner eller indtægter fra Storebæltsforbindelsen til tunnelen under Femern Bælt.