De seneste fem år har Aarsleff-koncernen stået for vedligehold og service af bygninger samt tekniske installationer på de mere end 400 stationer i Danmark.
Nu forlænges kontrakten i yderligere to år og inkluderer bl.a. udskiftning af belysning, så energiforbrug og lysniveau matcher nutidens krav, samt et beredskab, der sikrer, at billetautomaterne fungerer, og reparationer, eksempelvis efter hærværk, bliver udført.

Hvad er Facilities Management og hvorfor skal du vide det?
– Facility management-kontrakter er et godt supplement til vores mere projekttunge forretning, og vi glæder os over, at vi kan fortsætte det gode samarbejde med DSB, siger afdelingsdirektør Thomas Kristensen fra Aarsleff Rail.
Teknikere, specialister og administration
I dag har Aarsleff Rail og søsterselskabet Wicotec Kirkebjerg ca. 50 teknikere tilknyttet kontrakten.
Det er både teknikere med baggrund som elektrikere og vvs-teknikere, men også specialuddannede medarbejdere, som er i stand til at løse de mere unikke opgaver i DSB’s egne systemer eksempelvis ifm. billetautomater og overvågning.
Derudover har de to selskaber ca. 25 administrative medarbejdere siddende klar i servicecentret, som også tager sig af telefonhenvendelserne fra de mange daglige brugere på stationerne i hele landet.

Et kæmpe uudnyttet potentiale: Første bygninger får svanemærket driften
Forlængelsen af kontrakten giver således mulighed for at fortsætte med at levere den service, som DSB’s kunder forventer, fortæller direktør i DSB Ejendomme, Lars Gøtke:
– DSB’s løfte til kunderne er, at de skal have en tryg rejse. Tryghed kræver blandt andet, at perronerne fremstår rene og imødekommende, og at lyset på stationen fungerer. Med denne forlængelse kan vi fortsætte arbejdet med at forbedre vores stationer og sikre, at de lever op til de høje standarder, vi har sat.