Ifølge nyhedsbrevet Momentum fra Kommunernes Landsforening har kommunerne som helhed haft fokus på at effektivisere sagsbehandlingen i byggesager, og det har ført til kortere sagsbehandlingstider.
I en ny KL-rundspørge svarer 79 procent af kommunernes teknik- og miljøchefer, at de gennem effektiviseringer af arbejdsgange har opnået kortere sagsbehandlingstider, 87 procent har fået flere tilfredse ansøgere, og 52 procent har nedbragt sagspukler.
I alt svarer 97 procent af kommunerne, at de har arbejdet med at effektivisere arbejdsgangene med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne.
Flere sager – færre medarbejdere
I Hjørring Kommune har ansøgerne eksempelvis fået mulighed for at booke en byggesagsbehandler til et møde, før de sender ansøgningen. Det giver blandt andet mulighed for på forhånd at sikre, at ansøgningen holder sig inden for lokalplaner og andre bestemmelser.
Samtidig har kommunen indført håndholdt indsats over for de ansøgere, der alligevel får sendt ansøgninger, hvor der mangler de oplysninger, som kommunen skal bruge for at sætte sagsbehandlingen i gang.
Det bidrager til, at byggesagsbehandlerne i Hjørring gennemsnitligt løser 31 procent flere sager på et år end før 2013. Samtidig løser teamet som helhed samlet flere opgaver, selv om bemandingen er blevet reduceret med 25 procent gennem naturlig afgang.
Færre frustrerede medlemmer
Erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri, Torben Liborius, oplever, at færre medlemmer henvender sig frustrerede over en langsommelig og dårlig sagsbehandling.
– Vi kan også i den årlige måling af kommunernes byggesagsbehandlingstid se, at det samlet set går fremad. Der er stadig kommuner, hvor de hænger i bremsen, men alt i alt har kommunerne fået bedre styr på byggesagsbehandling og anden myndighedsbehandling, siger Torben Liborius til Dagens Byggeri.
Certificerede byggesager
Der har tidligere fra politisk hold været et ønske om at udlicitere byggesagsbehandlingen til private virksomheder, og det mener Torben Liborius fortsat kan være aktuelt.
– Vi har nok nu nået nogenlunde så langt, vi kan komme inden for den ramme, hvor det nu organiseres. Men der er stadig den udfordring, at der er forskelle i kommunernes håndtering og administration, hvor en bygning, der kan godkendes i én kommune, ikke kan godkendes i en anden kommune – uden anden grund, end der er tale om en anden kommune. Det kan vi ikke have. Derfor må næste skridt være at organisere byggesagsbehandlingen på en anden måde. Der er modellen, som er på vej med certificerede private virksomheder, en god mulighed, siger Torben Liborius videre.
Han roser kommunerne for de skridt, der er taget, men nu ønsker han et opgør med, at hver enkelt kommune skal have deres egen fulde byggesagsbehandling:
– Det er ikke hensigtsmæssigt, understreger Torben Liborius.