Rekordmange i Horsens vil være håndværkere

Mange unge og voksne ønsker at tage en erhvesuddannelse i Horsens. Det betyder, at 31 procent flere elever starter på grundforløb 2 på Learnmark Tech end for to år siden.
26-årige Nicklas Schmidt Christensen har arbejdet som ufaglært i tøjbutikker i flere år. Mange i hans familie og blandt hans venner er håndværkere, og de har inspireret ham til at starte på tømreruddannelsen her til januar. Foto: Learnmark Tech.
26-årige Nicklas Schmidt Christensen har arbejdet som ufaglært i tøjbutikker i flere år. Mange i hans familie og blandt hans venner er håndværkere, og de har inspireret ham til at starte på tømreruddannelsen her til januar. Foto: Learnmark Tech.

Over 70 virksomheder i Horsens og omegn har tilkendegivet at de forventer at ansætte lærlinge i 2020. De og andre virksomheder lokalt og regionalt kan se frem til, at de nye elever, der starter på grundforløb 2 på Learnmark Tech 16. januar 2020, søger læreplads hos dem.

I alt starter 308 elever på grundforløb 2 (GF2), og det er 31 procent flere i forhold til 2018. Elevtallet er sammensat af elever, der fortsætter fra grundforløb 1, og voksne, som for eksempel ønsker en ny uddannelse, har haft ufaglært job eller har været ledige. Her kan Kim Clausen, afdelingschef på Learnmark Tech, konstatere en stigning i begge grupper.

– Her i januar profiterer vi af det rekordoptag, vi havde på grundforløb 1 i august. Størstedelen af de elever fortsætter nemlig på grundforløb 2 hos os, og det er med til, at vi starter med så mange elever på GF2 her til januar. Samtidig oplever vi også en mindre stigning i antallet af voksne, der ønsker at starte på en uddannelse. Det er godt nyt til de mange virksomheder i lokalområdet, der mangler kvalificeret arbejdskraft, understreger Kim Clausen.

Projekter inden for flere brancher afklarer eleverne

Grundforløb 1 er for unge, der kommer direkte fra 9. eller 10. klasse. I løbet af 20 uger på Learnmark Tech prøver de gennem projekter mange forskellige erhvervsuddannelser. På grundforløb 2 vælger man den erhvervsuddannelse, man vil uddannes inden for. Kommer man ikke direkte fra grundskolen, starter man typisk direkte på grundforløb 2.

– Vi har stor succes med den måde, vi har tilrettelagt grundforløb 1 på. Her prøver eleverne uddannelser inden for forskellige brancher, så de vælger uddannelse på et oplyst og kvalificeret grundlag. Vi oplever mange, der har brug for denne afklaring – også selvom de tror, de er helt sikre på deres uddannelsesvalg. Det viser sig blandt andet ved, at eleverne fordeler sig bredt på alle vores uddannelser, fortæller Kim Clausen.

Der er foreløbig venteliste på uddannelsen til mekaniker, og en venteliste på uddannelsen til industritekniker nærmer sig.

Relateret indhold