Regeringen har ikke glemt de sjællandske veje

Der må ikke opstå en situation, hvor der er bare en risiko for, at skatteyderne kommer til at betale noget af regningen for Femernprojektet, mener Venstres transportordfører.
Selv om de ikke er nævnt direkte i regeringsgrundlaget, er der fortsat planer for vejprojekter på Sjælland, understreger Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre. Foto: Colourbox.
Selv om de ikke er nævnt direkte i regeringsgrundlaget, er der fortsat planer for vejprojekter på Sjælland, understreger Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre. Foto: Colourbox.

Mange havde ventet, at Venstres Kristian Pihl Lorentzen med sin store erfaring på transportområdet var kommet med på ministerholdet, men i stedet fortsætter han som sit partis transportordfører, ligesom han indtræder i Folketingets Præsidium som “2. næstformand”.

Han brænder dog tydeligvis stadig for transportpolitikken og siger til Dagens Byggeri, at der skal arbejdes videre med at forbedre infrastrukturen, og at der “ikke mindst på vejområdet er masser af hængepartier at tage fat på”:

Der er ingen grund til at “gå i spåner over”, at man i regeringsgrundlaget ikke har nævnt Fynske Motorvej, Kalundborgmotorvejen eller Frederikssundsmotorvejen. De er ikke glemt af regeringen.

Kristian Pihl Lorentzen. transportordfører (V)

– Det vil jeg tage fat på sammen med den nye transportminister Hans Christian Schmidt, der jo som tidligere transportminister har erfaring på området. Vi skal have forbedret vores vejnet for alle de penge, vi kan skrabe sammen til det, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Servicetjek

Togfonden skal have et servicetjek af finansieringen, der er knyttet til olieprisen:

– Vi skal sikre, at pengene er til stede, inden vi farer ud og bruger dem. Det gælder også Femernforbindelsen, hvor EU har meddelt, at tilskuddet bliver lavere end forudset i budgettet. Situationen på Femernprojektet er alvorlig, og vi skal i dag (onsdag, Red.) drøfte netop det projekt hos ministeren. Vi håber, at usikkerhederne er ryddet af vejen inden efteråret, hvor vi skal tage endelig stilling til projektet. Vi skal stå på sikker grund, og det betyder, at der ikke må opstå en situation, hvor der bare er en risiko for, at skatteyderne kommer til at betale noget af regningen for Femernprojektet. Det skal være selvfinansierende ved hjælp af brugerbetaling. Vi skal have styr på økonomien, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Langsigtet projekt

På vejområdet har regeringen medtaget i regeringsgrundlaget, at der skal foretages undersøgelser af en parallelmotorvej – en Hærvejsmotorvej – så man kan “sikre den jyske transportkorridor”:

– Vi skal i gang med en første etape af det langsigtede projekt omkring Give og Billund. Og så vil jeg slå fast, at det er helt misforstået, at der ikke skal gennemføres vejprojekter på Sjælland. Vi kan ikke i regeringsgrundlaget nævne alle de mange projekter både på Sjælland og andre steder i landet, som er “grydeklare”. De skal iværksættes på kort sigt i takt med, at vi kan skaffe finansieringen til det. Der er ingen grund til at “gå i spåner over”, at man i regeringsgrundlaget ikke har nævnt Fynske Motorvej, Kalundborgmotorvejen eller Frederikssundsmotorvejen. De er ikke glemt af regeringen, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Det var ventet af mange, at Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, skulle være minister på transportområdet, men sådan gik det ikke. Arkivfoto.
Det var ventet af mange, at Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, skulle være minister på transportområdet, men sådan gik det ikke. Arkivfoto.

Relateret indhold