Motorvejen er vigtig for AP Pension

Flere store investorer er begyndt at sætte penge i Silkeborg. Heriblandt AP Pension, der med Søtorvet er ved at udvikle en helt ny bydel.
Søtorvet ender formentlig med at være en investering for AP Pension på mellem 350 og 450 millioner kroner. Illustration: C.F. Møller.
Søtorvet ender formentlig med at være en investering for AP Pension på mellem 350 og 450 millioner kroner. Illustration: C.F. Møller.

AP Pension er en af de investorer, der har fået øjnene op for Silkeborg. Pensionskassen investerer flere hundrede millioner kroner i Søtorvet, der er navnet på en ny blandet bydel, en ny bypark og et helt nyt byrum, der skal bindes sammen af en ny offentlig rekreativ promenade langs Remstrup Å. Projektet indeholder faciliteter til en dagligvarebutik, cafeer og øvrige butikslejemål samt cirka 280 boliger fordelt på otte punkthuse i varierende højder.

Projektet kommer i alt til at rumme cirka 32.000 kvm bebyggelse, som C.F. Møller tegner, og AP Ejendomme lægger ikke skjul på, at Silkeborgmotorvejen, der stod færdig i september 2016, har været væsentlig for investeringen i Silkeborg.

Vigtig motorvej

– Motorvejen gør, at Silkeborg nu er blevet langt mere interessant som pendlerby. Nu kan man komme til Aarhus på 25 minutter – det kunne man ikke før, og det betyder, at vores markedssegment bliver meget større, og det betyder rigtig meget, siger direktør i AP Ejendomme, Peter Olsson.

Investeringen i Søtorvet ligger ikke fast, fordi projektet ikke er lagt i faste rammer endnu. Men Peter Olsson fortæller, at beløbet kan blive på alt mellem 350 og 500 millioner kroner.

– Hvis jeg skal komme det nærmere, vil jeg tro, at det ender mellem 350 og 450 millioner kroner. Grundens unikke beliggenhed, hvor byens og naturens værdier og kvaliteter samles, rummer et meget stort og helt særligt potentiale, som vi med lige dele ydmyghed og tårnhøje ambitioner ønsker at indfri med et unikt projekt, der vil biddrage positivt til Silkeborgs udvikling, siger Peter Olsson.

Varierede punkthuse

Boligerne på Søtorvet opføres som sammensatte, varierede punkthuse, der skal danne et bymiljø, der er tilpasset den omgivende bebyggelse. Punkthusene omkranser den hævede bypark, og sikrer lys, luft og åbne kig på tværs af området. Ved det nye byrum Søtorvet, som forbinder området direkte til Strøget i Silkeborg, placeres butikslejemål til dagligvarer og lignende, og langs promenaden ved Remstrup Å bliver der mulighed for at etablere cafeer og lignende.

Vigtig infrastruktur

– Vi oplever generelt positive takter for vores byggeplaner. Som i alle andre projekter regner vi med, at der skal foretages mindre justeringer, men høringsfristen er først lige overstået, og der kan sagtens være kommet positive indspark og ideer, der gavner projektet. Den slags er altid spændende. Nu skal vi til at lave markedsundersøgelser og beslutte, hvor meget af byggeriet vi skal henholdsvis sælge og udleje, siger Peter Olsson og fortsætter:

– Silkeborg er en attraktiv by i en positiv befolkningsmæssig udvikling. Vi tror, at udviklingen fortsætter, og at der vil være en stigende efterspørgsel i fremtiden efter kvalitetsbyggeri som Søtorvet med en unik beliggenhed. Samtidig har åbningen af Silkeborgmotorvejen betydet at den basale infrastruktur nu er på plads, og det vil sætte yderligere fart på Silkeborgs udvikling,

Søtorvet-projektet forventes at have byggestart i september 2017 og at være realiseret i tre etaper – forventeligt i 2019.

Boligerne på Søtorvet opføres som sammensatte, varierede punkthuse, som C.F. Møller tegner. Illustration: C.F. Møller.
Boligerne på Søtorvet opføres som sammensatte, varierede punkthuse, som C.F. Møller tegner. Illustration: C.F. Møller.
Illustration: C.F. Møller.
Illustration: C.F. Møller.

Relateret indhold