Halv pris, hvis du kører 20 kilometer længere med affaldet

Når en håndværker skal af med murstenene fra et byggeri, er det ikke nødvendigvis en økonomisk fordel at køre til den nærmeste genbrugsplads. Der er meget store forskelle på takster og gebyrer, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.
Det er næsten kun skiltene til landets genbrugspladser, der er magen til hinanden. Gebyrerne, abonnementsprisen eller kiloprisen variere  så meget, at det kan betale sig at køre langt med sit affald. Foto: Colourbox.
Det er næsten kun skiltene til landets genbrugspladser, der er magen til hinanden. Gebyrerne, abonnementsprisen eller kiloprisen variere så meget, at det kan betale sig at køre langt med sit affald. Foto: Colourbox.

Det er sund fornuft, at forureneren betaler. Derfor er det ikke gratis at komme af med byggeaffald. Men der er vidt forskellig praksis og gebyrpolitik i de enkelte kommuner.

Dansk Byggeri har beregnet nogle eksempler på gebyrer i nabokommuner, der viser en stor forskel på typen af gebyr og pris. Nogle kommuner har udelukkende betaling pr. gang, andre udelukkende abonnement, og i andre kommuner har virksomhederne mulighed for at vælge mellem abonnement eller at betale pr. gang.

– Det er helt fair, at kommunerne opkræver gebyrer, når virksomhederne skal af med deres affald. Men gebyrerne bør afspejle de reelle omkostninger, og det er svært at gennemskue med så forskellig praksis i de enkelte kommuner. Det er et noget broget billede, der tegner sig, når vi forsøger at lave en opgørelse over kommunernes gebyrpolitik, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri, Maria Rask Hetoft Poulsen.

I 47 kommuner skal virksomhederne betale hver gang, de benytter genbrugspladsen. Og der er store forskelle på gebyret. I Jammerbugt Kommune koster det for eksempel 312 kroner for en bil op til 3500 kg at aflevere erhvervsaffald på Pandrup genbrugsplads. Men hvis håndværkeren kører bare 20 kilometer op ad omfartsvej 55 til Løkken genbrugsplads i Hjørring Kommune, er prisen 167 kroner. Altså næsten halv pris.

Vidt forskellige ordninger

Syv kommuner har udelukkende abonnement. Og her er det dyrt for virksomheder, som sjældent besøger genbrugspladsen, men billigt hvis man er hyppig gæst. Varde Kommune tager for eksempel 1284 kroner for 30 dages adgang for virksomheder med op til én ansat. Prisen på abonnementet stiger i takt med antallet af ansatte. Hvis en håndværksvirksomhed i stedet skal af med affaldet i Silkeborg, så koster abonnementet 2998 kroner årligt for den første bil og herefter 1449 kroner pr. bil, uanset antal besøg.

Syv kommuner har betaling pr. gang efter vægt. Affaldet bliver vejet, når håndværkeren kommer til genbrugspladsen i Nyborg Kommune. Her koster det 0,26 kroner pr. kg, hvis man for eksempel afleverer beton eller parkaffald.

44 af landets kommuner har en kombination, hvor man enten betaler abonnement eller et gebyr pr. gang. Hos hovedparten er gebyret et fast beløb pr. gang. Det gælder for alle kommuner i Hovedstadsområdet. Her svinger prisen mellem 100 kroner eksklusiv moms pr. besøg for en personbil, 150 kroner for en kassebil og 250 kroner for en ladvogn. I Herlev Kommune koster et årsabonnement for eksempel 9800 kroner for en kassebil. Uden abonnement koster hvert besøg for samme type vogn 150 kroner.

– Det er bøvlet for virksomhederne at sætte sig ind i de mange forskellige ordninger, og jeg kan derfor kun opfordre kommunerne til at ensrette reglerne, så alle de virksomheder, der arbejder på tværs af kommunegrænserne, ikke skal sætte sig ind i et hav af forskellige regler, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri, Maria Rask Hetoft Poulsen.

Det er bøvlet for virksomhederne at sætte sig ind i de mange forskellige ordninger, og jeg kan derfor kun opfordre kommunerne til at ensrette reglerne

Relateret indhold