GXN tegner landbrugets Silicon Valley

Visions- og udviklingsplanen for Agro Food Park er netop blevet præsenteret af GXN med BCVA, Urland og WM+P. Visionen er at skabe et førende innovations- og vækstcenter i Danmark.
Agro Food Park skal udvides med 280.000 nye kvadratmeter over de næste 20 til 30 år.
Agro Food Park skal udvides med 280.000 nye kvadratmeter over de næste 20 til 30 år.

Arkitekterne bag visions- og udviklingsplanen for Agro Food Park uden for Aarhus har i over et år arbejdet på planen for Agro Food Park 2030, der ligger i Skejby i den nordlige del af Aarhus. Teamet er ledet af 3XN arkitekters grønne tænketank, GXN. Udviklingsplanens mål er at udvide Agro Food Park med 280.000 nye kvadratmeter over de næste 20 til 30 år med en unik karakter og identitet og derved at sætte Aarhus og Danmark på fødevarernes verdenskort. Det oplyser 3XN i en pressemeddelelse.

Agro Food Park er båret frem af et ønske om ikke at være et traditionelt erhvervsområde, men et nyt, åbent univers af bygninger og faciliteter med en unik karakter og stemning, hvilket samarbejdet også har båret præg af.

Ved at sammentænke fødevareproduktion og byliv har vi forsøgt at skabe et økosystem, hvor folk, viden og ideer mødes.

Kasper Guldager Jensen Direktør, GXN

Et økosystem

– Det har været fantastisk at arbejde med så utroligt mange dygtige ildsjæle gennem det sidste år. Der er så mange kompetencer og unik viden i Agro Food Park allerede i dag, lige fra eksperter i mugkulturer til eksport af sukkerraffinaderier, siger Kasper Guldager Jensen, direktør for GXN.

Ideen bag den fysiske udformning har fra start været at skabe synergi mellem de mange virksomheder, der allerede i dag har til huse i Agro Food Park. Målet er at skabe et såkaldt økosystem, hvor alle kan styrke hinandens kompetencer og produkter.

Tre koncepter

Helt konkret placeres virksomheder og forskningsinstitutioner efter en tæt og bymæssig helhedsplan omkring en stor central udstillingsflade, hvor nye afgrøder og landbrugsteknologier vises frem. Den nye plan bygges op om de tre rummelige koncepter “The Lawn”, “The Strip” og “The Plaza”. Koncepterne relaterer sig til det, som teamet mener, er det vigtigste for fremtidens Agro Food Park, nemlig at synliggøre og bringe viden sammen og forene det bymæssige med det agro-kulturelle.

– Innovation opstår bedst når viden koncentreres i klynger og krydsbestøves. Ved at sammentænke fødevareproduktion og byliv har vi forsøgt at skabe et økosystem, hvor folk, viden og ideer mødes, siger Kasper Guldager Jensen og tilføjer, at drømmen er at skabe rammerne for landbrugets svar på Silicon Valley.

Agro Food Park er ejet Landbrug og Fødevarer, og har siden etableringen i 2009 været under kraftig udvikling. På nuværende tidspunkt er 75 virksomheder med knap 1000 ansatte flyttet ind i Agro Food Park, der inden længe også er adresse for Arlas nye globale innovationscenter.

Relateret indhold