Femernforbindelsen kan ende i en trafikal mølpose

Usikkerheden er begyndt at brede sig, efter at transportminister Magnus Heunicke (S) rejser tvivl om realiseringen af en fast Femernforbindelse.
Femernforbindelsen er blevet en varm kartoffel, efter budgettet for nylig skred med 2,2 milliarder kroner. Visualisering: Femern A/S.
Femernforbindelsen er blevet en varm kartoffel, efter budgettet for nylig skred med 2,2 milliarder kroner. Visualisering: Femern A/S.

Allerede tirsdag aften meddelte Magnus Heunicke, at beregninger fra Femern A/S viser, at forbindelsen bliver 2,2 milliarder kroner dyrere end hidtil skønnet. Samtidig er der tvivl om, hvorvidt der kan opnås den nødvendige støtte fra EU, samtidig med at Tyskland tøver med at gennemføre investeringer i landinfrastrukturen som lovet.

Senest har transportministeren sagt til Børsen, at “der bliver slet ingen Femernforbindelse til Tyskland til de priser, som entreprenørfirmaerne lige nu forlanger”.

Det vil være et meget markant skifte fra EU’s side, hvis man trækker støtten til et projekt som Femernforbindelsen.

Niels Nielsen Branchedirektør, Danske Anlægsentreprenører

Ministerens udtalelser har sendt en tsunami gennem byggesektoren, der frygter, at det store anlægsprojekt for alvor er kommet i fare i sidste øjeblik inden vedtagelsen.

Bevar roen

– Nu skal man bevare roen på trods af, at de indkomne priser har været skuffende. Man skal hæfte sig ved, at Femern A/S i sine planer allerede har indbygget en mulighed for en tredje forhandlingsrunde som den, man nu skal i gang med. Det er alt for tidligt at forudsige det ene eller andet. Nu skal parterne – bygherren på den ene side og entreprenørerne på den anden – sætte sig sammen og vurdere, hvilke forhold der har særlig indflydelse på prisen, og som man kan justere på. Det skal man koncentrere sig om, siger branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, til Dagens Byggeri.

Markant skifte

Han erkender, at EU’s støtte er enorm vigtig for Femern-projektet, men at det er svært på nuværende tidspunkt at vide, hvad EU vil foretage sig i forhold til den såkaldte Juncker-plan, der skal flytte penge fra infrastrukturfonden, og dermed TEN-projekter, til vækstplanen.

– Det vil være et meget markant skifte fra EU’s side, hvis man trækker støtten til et projekt som Femernforbindelsen. Det rummer jo netop alt det, som EU hidtil har sat højt på dagsordenen – infrastruktur der forbinder to af EU’s medlemslande, siger Niels Nielsen.

Direkte adspurgt, hvorfor Dansk Byggeri overhovedet blander sig i spørgsmålet, da det sandsynligvis næppe bliver danske entreprenører, som kommer til at stå for anlægget under Femernbælt, siger Niels Nielsen:

– Jeg er ret sikker på, at man får en meget stor andel af danske virksomheder, som kommer til at arbejde med dette projekt. Vi kan se det allerede i forbindelse med forberedelsesarbejderne, og der vil også være dansk deltagelse i de konsortier, der byder ind på opgaven. I øvrigt er Femernprojektet helt sikkert et projekt, som vil have enorm stor betydning for hele det danske samfund.

Direktør Henrik Garver fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) slår over for Dagens Byggeri fast, at skulle projektet både blive dyrere, samtidig med at EU ændrer på finansieringen – hvilket er worst case scenario – så ændres de økonomiske forudsætninger radikalt.

Reel usikkerhed

– Nu sker der det, at Femern A/S skal forhandle med entreprenørerne om, hvorvidt man kan forlænge anlægsperioden eller gøre andre ting, der reducerer priserne. Så kan Folketinget vedtage anlægsloven, og så kan man få låst EU til at leve op til de afgivne tilsagn om 25 procent finansiering. Men lige nu er der en reel usikkerhed om projektet, som man ikke oplevede for en måned siden. Jeg er dog ikke så bekymret over den kritik, der er rejst i de analyser, som ligger til grund for projektet. Det er nogle sobre og forholdsvis konservative trafikanalyser, hvis man ser på trafikudviklingen i de allerede gennemførte projekter med større infrastrukturanlæg på Storebælt og Øresund, siger Henrik Garver til Dagens Byggeri.

Han ser i øvrigt i lighed med Niels Nielsen en Kattegatforbindelse som en naturlig forlængelse af færdiggørelsen af Femernforbindelsen – ikke som et alternativt anlægsprojekt.

Relateret indhold