Femern sætter fut i Region Sjælland

Både transporttid og produktivitet får et løft, når den faste forbindelse over Femern står færdig. Region Sjælland regner med en gevinst på over en milliard kroner.
Det enorme anlægsprojekt skal være løftestang for Region Sjælland. Foto: Femern Belt Development.
Det enorme anlægsprojekt skal være løftestang for Region Sjælland. Foto: Femern Belt Development.

Pointer fra rapporten

  • Gevinster for virksomheder i Region Sjælland:
  • – 691 mio. kr. pr. år i rejsetidsbesparelse for pendlere og erhvervsrejsende til kommuner i Region Sjælland
  • – Flere tyske pendlere til den sjællandske industri med den faste forbindelse
  • – Større arbejdskraftoplande for virksomheder på Sydsjælland og Lolland-Falster
  • – Øget arbejdsudbud øger værdiskabelsen med 138 mio. kr. årligt
  • – Øget konkurrenceevne øger værdiskabelsen med 47 mio. kr. årligt
  • – Øget videndeling og bedre matching mellem virksomheder og arbejdstagere øger værdiskabelsen med over 131 mio. kr. årligt
  • – Særligt fem fokusbrancher med i alt ca. 8000 virksomheder vil udvikle sig positivt som følge af Femern-korridorens etablering: Bioproduktion, Cirkulær økonomi, Fødevarer, Bygge- og anlægsbranchen samt Videnservicebranchen.

Region Sjælland sidder på en gevinstgivende lottokupon, som kan indløses, når den nye forbindelse over Femern og den nye jernbane ved Ringsted kan tages i brug.

Det oplyser Erhvervshus Sjælland i en pressemeddelelse.

Alene i rejsetidsbesparelser er der en gevinst på 691 millioner kroner kombineret med økonomiske effekter på 316 millioner. I alt påregnes en ‘præmie’ på en milliard kroner. Det viser helt nye beregninger af effekten af den færdige faste Femern-forbindelse, som HBS Economics har foretaget for Erhvervshus Sjælland og Region Sjælland.

Ambitionerne er dog langt højere end beregningerne, siger regionsrådsformand, Heino Knudsen (S), der forudser, at den kortere rejse- og transporttid mellem Region Sjælland og Tyskland vil gøre regionen mere attraktiv i forhold til bosætning, turisme og virksomhedsetableringer.

– Griber vi mulighederne, kan den nye forbindelse være med til at forandre hele region Sjælland i en meget positiv retning. Rapporten opridser en række områder, hvor Femern-forbindelsen vil give nye muligheder for både borgere og virksomheder, siger han.

Mere mobil arbejdskraft

Den nye forbindelse vil eksempelvis bidrage med bedre adgang til international arbejdskraft grundet pendling på tværs af Femern. I dag er der cirka 400.000 pendlingsrejser på tværs. Men når der regnes på effekten med udgangspunkt i erfaringer fra andre steder, vil pendlingen stige med mere end 200 procent til over 1,2 million pendlere i 2030.

Mads Váczy Kragh, der er direktør for Erhvervshus Sjælland glæder sig over rapportens konklusioner.

– Adgang til kompetent arbejdskraft bliver et stadigt vigtigere parameter for virksomhederne. Det samme gør mulighederne for erhvervssamarbejder og international handel. Derfor gør den nye infrastrukturer en kæmpe forskel ved at øge adgangen til arbejdskraft samt grænseoverskridende erhvervssamarbejder og handel, siger han.

Der er med andre ord gode muligheder for at stå på toget, også for Region Sjælland har i en årrække været udfordret i forhold til den økonomiske udvikling.

-Grundlæggende har der været vækst i Region Sjælland ligesom i resten af landet. Men særligt den vestlige og sydlige del af Sjællandsregionen har haltet efter, mens et område som Køge har ligget meget højt. Femernforbindelsen giver også en høj effekt i Køge, men en lang række af potentialerne ligger længere mod syd i forhold til at tiltrække flere virksomheder, udnytte det større arbejdsmarked og tiltrække turister, fortæller Mads Váczy Kragh.

Relateret indhold