Femern-byggeri vedtaget

Et flertal i Folketinget har i dag besluttet, at anlæg af forbindelsen under Femern skal fortsætte.
Forligskredsen bag den faste forbindelse over Femern Bælt har fredag den 4. marts 2016 indgået en politisk aftale om det videre forløb for projektet. Visualisering: Femern A/S.
Forligskredsen bag den faste forbindelse over Femern Bælt har fredag den 4. marts 2016 indgået en politisk aftale om det videre forløb for projektet. Visualisering: Femern A/S.

Ganske som ventet har forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen i dag fredag 4. marts indgået en politisk aftale om det videre forløb for Femern Bælt-projektet.

Aftalen indebærer, at Femern A/S kan forhandle om betingede kontrakter med de foretrukne entreprenører på de fire store anlægsentrepriser.

Vi har i dag valgt en model for håndtering af kontrakterne, som tager hånd om denne situation på bedst mulig måde.

Hans Chr. Schmidt Transport- og bygningsminister

Anlægsarbejdet på sænketunnelprojektet kan ikke igangsættes, før der foreligger en tysk myndighedsgodkendelse. Kontrakterne vil derfor være betingede af, at der foreligger en endelig tysk myndighedsgodkendelse.

Markante forbedringer

Med den politiske aftale er der også truffet beslutning om tidsplanen for udbygning af de danske jernbaneanlæg i tilslutning til den faste forbindelse. Tidsplanen indebærer, at jernbanestrækningen Ringsted-Nykøbing Falster vil være udbygget i 2021 og elektrificeret i 2024. Det giver en markant forbedring for de rejsende med tog mellem Nykøbing Falster og hovedstadsområdet.

– På baggrund af den orientering vi modtog fra Femern A/S forleden har vi i dag truffet beslutning om, at Femern A/S kan forhandle om betingede kontrakter med de foretrukne entreprenører på de fire store anlægsentrepriser. På grund af forsinkelsen af den tyske myndighedsgodkendelse står vi i en svær situation: Anlægsarbejdet på sænketunnelprojektet kan ikke igangsættes, men vi ønsker at fastholde de gode priser, som Femern A/S modtog i september 2015. Vi har i dag valgt en model for håndtering af kontrakterne, som tager hånd om denne situation på bedst mulig måde. Det er afgørende, at der fremadrettet sættes fuld kraft på den tyske proces og jeg vil fortsat følge udviklingen meget tæt, siger Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt i en pressemeddelelse.

Relateret indhold