Det var en tilfreds Jan Hesselberg, som er dansk NordBau-agent, Dagens Byggeri mødte den første dag af den nordtyske messes i alt fem dage. Der var nemlig udsolgt på den danske fællesstand, hvilket vil sige i alt 29 udstillere. Dertil kommer tre udstillere på de udendørsarealer, samt én udstiller i en anden hal.
Tiltrækningskraften skyldes flere ting. For det første ligger Neumünster, hvor messen afholdes, en time syd for grænsen. For det andet er tyskland at stort marked – og ifølge Jan Hesselberg er det også et større marked, end de fleste lige regner med.
Selv en virksomhed, som kun har én ansat, kan komme herned og få tyske forbindelser og kunder for et relativt lille beløb.
Jan Hesselberg{break}Dansk NordBau-agent
– Hvis man ser på, hvor der er størst potentiale for mer-eksport, så er der i Tyskland – hvis man ser bort fra Kina, som er et svært marked at komme ind på – det sted, hvor der er plads til den største eksportvækst, forklarer han og understreger dermed, at det tyske eksportmarked langt fra er mættet.
Også for de små
En anden og i særdeleshed vigtig pointe i forbindelse med NordBau ligger i, at den kan hjælpe selv helt små virksomheder med at åbne døren til Tyskland. Geografisk set kan det nordlige Tyskland nemlig være et lige så oplagt marked for danske virksomheder som hjemmemarkedet – så længe man sætter sig ind i de gældende regler.
– Eksport er ikke kun for Rockwool og andre virksomheder af den kaliber. Selv en virksomhed, som kun har én ansat, kan komme herned og få tyske forbindelser og kunder for et relativt lille beløb, lyder det fra Jan Hesselberg. Han tilføjer, at man ikke behøver nogen stor stand, for at komme i kontakt med de rette personer.