For at styrke begge parter til fremtiden har bestyrelserne i de almene administrationsorganisationer DAB og Lejerbo besluttet at undersøge, om det vil give mening for de to organisationer at lægge sig sammen.
Beslutningen er taget, fordi begge parter oplever et stærkt stigende behov for ressourcer til at løse opgaver, der går ud over kerneopgaverne – bl.a. på grund af nye krav til alt fra effektiviseringer, dokumentationskrav og til implementering af politiske beslutninger og administration af ny lovgivning. Mange af disse opgaver kræver udvikling af digitale løsninger og nye kompetencer, fortæller adm. direktør i DAB, Ole Jacobsen.
Godt gang i det almene boligbyggeri – men ikke for boligbyggeriet ellers
– Vi ser altså ind i en fremtid, hvor der kommer meget omkostningstunge udviklingsopgaver. Og fremfor bare at skrue op for administrationshonoraret, vil bestyrelserne kigge på muligheden for at være flere om at dele udgiften. Samtidig vil en mulig sammenlagt administrationsorganisation kunne styrke den lokale tilstedeværelse rundt omkring i landet.
– Og endelig vil det kunne fremtidssikre administrationsselskabet som en særdeles attraktiv arbejdsplads med virkelig stærke faglige miljøer, tilføjer han.
Beslutning inden årsskiftet
I den kommende tid skal de to bestyrelser sammen med de to direktioner undersøge mulighederne nærmere, og inden årsskiftet vil bestyrelserne træffe beslutning om, hvorvidt de vil anbefale en sammenlægning af administrationsorganisationerne DAB og Lejerbo til de respektive repræsentantskaber.
Prisen på lejligheder stiger og stiger – er tæt på historisk dyre
Hvis det er tilfældet, vil repræsentantskaberne skulle træffe den endelige beslutning i det nye år.
DAB administrerer 57.000 enheder fra hovedkontoret på Frederiksberg og fem lokale kontorer.
Lejerbo administrerer 38.000 enheder fra hovedkontoret i Valby og otte regionale kontorer.