Cowi skal sammen med DCCD Engineering Corporation of the Philippines varetage rollen som bygherreingeniør og teknisk rådgiver på en otte kilometer lang motorvejsforbinde i Filippinerne. Den nye forbindelse, Cebu-Cordova Link Expressway (CCLEX), skal give en tiltrængt ekstra vejstrækning til Mactan-Cebu International Airport og vil yderligere fremme den økonomiske vækst og produktiviteten i Visayan-regionen i Filippinerne. Det oplyser Cowi i en pressemeddelelse.
Placeringen af den nye Cebu-Cordova-forbindelse indebærer en række tekniske udfordringer såsom høj risiko for tyfoner.
For at tackle de udfordringer vil vi trække på vores erfaringer fra tidligere projekter i områder med jordskælv og tyfoner.
Tina Vejrum, Vice President for Bridges International, Cowi
– For at tackle de udfordringer vil vi trække på vores erfaringer fra tidligere projekter i områder med jordskælv og tyfoner, for eksempel den faste forbindelse Busan-Geoje i Sydkorea, Stonecutters Bridge i Hong Kong og Izmit Bay-forbindelsen i Tyrkiet, der omfatter verdens fjerde længste hængebro, siger Tina Vejrum, Vice President for Bridges International, Cowi.
Projektet er et offentlig-privat samarbejde, hvor Cowis kunde, Metro Pacific Tollways Development Corp. (MPTDC), finansierer, designer, bygger samt driver og vedligeholder den nye vejstrækning i henhold til en 35-årig koncessionsaftale, der er indgået med kommunerne i Cebu City og Cordova.
Sparer tid
– Den nye Cebu-Cordova-forbindelse vil være en effektiv genvej fra Cebu, den næststørste by i Filippinerne, til den internationale lufthavn, idet den vil reducere rejsetiden i bil med ca. 40 minutter, siger Mogens A. Hviid, der er Regional Manager South East Asia hos Cowi, og fortsætter:
– Visionen er, at projektet skal fremme handlen, skabe flere jobmuligheder og bidrage til at reducere økonomiske tab som følge af bilkøer. Vi er selvfølgelig meget stolte af at være en del af så vigtigt et infrastrukturprojekt, og vi ser frem til at arbejde tæt sammen med MPTDC om at opnå et resultat af høj kvalitet, både med hensyn til rettidig levering, valuta for pengene, bæredygtighed og æstetik.
MPTDC planlægger at påbegynde byggeriet i løbet af 2017, og projektet forventes afsluttet senest i 2020. Den nye Cebu-Cordova-forbindelse har to vejbaner i hver retning og består af den primære bro med navigationsspænd samt tilkørselsviadukter, hævet vej, vejbane- og betalingsanlæg. Broens spænd tillader i øvrigt skibstrafik, og forbindelsen ventes at kunne betjene mindst 40.000 køretøjer dagligt.