Der er nok ikke udsigt til at sælge lastvognslæs med byggematerialer til kunderne på stenbroen.
Her bor de fleste i lejligheder og har mest brug for 10 søm og fem skruer til at hænge et billede op – måske lidt beslag til at kunne samle et nyt køkken eller maling til at frisk den gammel dør op.
Småting for en byggemarkedskæde, der omsætter for over 30 mia. kroner og er specialiseret i salg til professionelle kunder.
Opbygger en kæde af mini-byggemarkeder
Ikke desto mindre lader Stark Group, der er aktiv i Tyskland og de nordiske lande, ingen handel gå til spilde. Og det sidste halve år, har kæden sat fokus på storbymarkedet.
I København åbnede to Stark Shops i december – på Frederiksberg og Amager. Senere åbnede man en shop på Østerbro og den 5. maj åbnes den fjerde shop på Nørrebro.
Stark Shop er Starks svar på en udvikling i København, hvor der ikke længere er plads til store byggemarkeder i den centrale del af byen, fortæller regionsdirektør i København, Lasse Frederiksen:
– Med mindre, lokale Stark Shops, der bogstaveligt talt ligger på nærmeste gadehjørne, kan vi alligevel tilbyde vores kunder de byggematerialer og professionel rådgivning.
Tilpasset storby-kundens behov
En Stark Shop er et byggemarked i miniformat, tilpasset de lokale forhold og placeret lige dér, hvor mange mennesker bor og arbejder.
Varesortiment er afstemt med de forskellige kunders behov, og hvad der ikke findes i butikken, skaffes og leveres fra Starks nærmeste lager.
– Med den fjerde butik på Nørrebro kommer vi endnu tættere på vores kunder i det indre København, siger Lasse Frederiksen.
Den nye Stark Shop på Nørrebro ligger i et tæt befolket område med mange ældre lejligheder, der løbende forbedres og renoveres. Det afspejles også i varesortimentet.
– Vi retter dagligt varesortimentet til og skaffer det, som kunderne efterspørger. De vil f.eks. gerne købe skruer i mindre pakninger i stedet for kasser, og så sørger vi for det. På den måde er kunderne med til at bestemme, hvilke varer, der er på hylderne, lyder fra Stark.