Tyverier fra landets byggepladser og byggevirksomheder er fortsat et stort og stigende problem. Forsikringsselskaberne har de senere år oplevet en stigning i erstatningssummerne i størrelsesordenen 60 procent, og beløbet er i dag i størrelsesordenen 600 millioner kroner årligt.
Direktør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører lægger ikke skjul på, at problemet ikke alene er selve tyverierne, men også deres afledte effekter i form af eksempelvis mistede arbejdstimer, indtil nyt udstyr er anskaffet.
Det er en indsats, der koster mange penge, og det er en stor økonomisk og omfattende belastning.
Niels Nielsen Direktør, Danske Anlægsentreprenører
– I særdeleshed byggepladserne er meget sårbare over for tyverier. Det hænger sammen med, at de flytter fra sted til sted og ofte etableres på steder, hvor det kan være vanskeligt at sikre sig mod tyverier. Men der gøres en stor indsats for at sikre sig. Vi kan alle sammen se, når vi kører forbi et motorvejsarbejde, at kompressoren er hejst op i en kran eller står oppe i gravemaskinen om natten. Man gør både de små, lette ting og større indsatser, forklarer Niels Nielsen over for Dagens Byggeri.
Ønsker mere kontrol
Indsatserne omfatter både traditionelle sikkerhedsforanstaltninger som afspærring, lys på pladsen, overvågning og alarmer, men også i stigende grad brug af GPS-sporing og DNA-væske:
– Det er et tydeligt udtryk for, at man både foretager de små ting og en større indsats. Det er en indsats, der koster mange penge, og det er en stor økonomisk og omfattende belastning. En øget kontrol og indsats fra politiets side ville være gavnlig. Risikoen for at blive opdaget og straffet betyder meget, siger Niels Nielsen, der ikke vil sætte en etikette på, hvor gerningsmændene kommer fra.
– Der er standset transporter med tyvekoster ved grænsen, men der er også eksempler på oplagspladser med stjålne entreprenørmaskiner, værktøj og byggematerialer. Det er et udbredt problem, hvor meget ligner bestillingsarbejder, siger Niels Nielsen.