Bravida Danmark synes i dag at stå stærkere, end mange havde forventet for blot få kvartaler siden.
Seneste regnskab for tredje kvartal 2025 viser nemlig en nettoomsætning på 1.910 MSEK svarende til en stigning på 20 % ift. samme periode året før. Samtidig er EBITA skudt i vejret til 105 MSEK, og EBITA-marginen lander nu på 5,5 % mod −0,4 % året før.
Bravida Danmark fortsætter de positive takter og følger planen
Resultatet er ifølge adm. direktør Christian Lindskov Alsø ikke et tilfælde, men tydelig dokumentation på, at de initiativer, som er sat i værk over de seneste 18 måneder, rent faktisk virker.
Men bag de flotte tal ligger en mere grundlæggende erkendelse af, hvad det kræver at drive en teknisk totalleverandør i Danmark med ambitioner om robusthed, kvalitet og langsigtet relevans.
Realistisk genstart efter hurtig vækst
Christian Lindskov Alsø fortæller, at situationen, teknikentreprenøren kom fra, krævede ydmyghed og et realistisk blik:
– Bravida var ikke gået i stykker, da jeg kom til. Vi havde haft nogle svære år og oplevet eksponentiel vækst på 69 % på fire-fem år. Det er meget, og det havde givet os nogle strækmærker, der resulterede i de tab, vi måtte sande, fordi vi havde ikke bygget en organisation, der kunne løfte en forretning af denne størrelse.
Efter et år som Bravida-direktør: Vi vinder margin, men vores ansvar rækker længere end bundlinjen
I dag, hvor Bravida Danmark tæller næsten 3.000 medarbejdere er kravene til styring, ledelse og forretningsdisciplin markant anderledes end tidligere.
Og ifølge direktøren kræver det mere end blot volumen:

– Når du er så stor, får du også et helt andet støtteapparat og omkostninger. Så du skal også sørge for, at der kommer noget forretning ind.
Derfor stod en primær opgave klart fra starten: Stabilisering af forretningen, identifikation af de underliggende problemer og at skabe rammer, der sikrer, at de ikke opstår igen.
Og vigtigst af alt at genopbygge tillid til aktionærer, kunder og medarbejdere.
– Vores primære opgave var at få stabiliseret forretningen og finde ud af, hvad kilden til problemerne er, og hvordan kan vi sætte rammer op, så vi ikke kommer i yderligere problemer.
Bravida i stor aftale med Bygningsstyrelsen
Det var ikke et kvartalstiltag, men en plan med tidsperspektiv på 18 måneder fra Christian Lindskov Alsøs tiltrædelse til jul 2025:
– Organisation og ledelse, forretningsstyring, kommerciel fokus og kultur samt orden i penalhuset er de fire hjørnesten i den genopbygning, vi planlagde og har leveret på.
Stordriftsfordele og lokal nærhed
I slutningen af første kvartal 2025 tog Bravida Danmark fat på et strategisk arbejde, der ikke fokuserede på at jagte størst mulig omsætning, men for at definere, hvad virksomheden skal være:
– Vi vil være Danmarks mest kundecentriske, tekniske leverandør, fortæller Christian Lindskov Alsø og uddyber:
– Omsætning i sig selv interesserer mig ikke. Det handler om, hvem kunderne vælger at ville arbejde sammen med, og hvor medarbejderne har lyst til at være. Det handler om at skabe en position i markedet, der stadig giver mening om 10, 20 eller 30 år.
Bravida i stor satsning på fiberinfrastruktur: ”Vi har ikke sat nogen øvre grænse for det fulde potentiale”
– Vi kan ikke være alt for alle, tilføjer han og påpeger, at Bravida vil fokusere på de segmenter, hvor virksomheden kan levere differentieret værdi.
– Derfor prioriterer vi nu kvalitet over kvantitet og er langt mere selektive i valg af projekter og samarbejder frem for at jagte omsætning for omsætningens skyld.

Samtidig skal virksomheden fremstå samlet som én organisation, ikke som 50 forskellige virksomheder under samme logo.
Og for at opnå dét arbejder Bravida med en struktur, der kombinerer nationale ressourcer med lokal forankring:
– Med stordriftsfordele og lokal nærhed bliver vi teknisk robust, vi kan tilbyde rådgivning tidligt i projekter og levere drift og service med volumen og kvalitet.
Samfundsansvar og branchens fremtid
Men ambitionerne hos Bravida stopper ikke ved forretningsmål. Ifølge direktøren har virksomheden også et bredere ansvar som stor aktør i en branche, hvor faglærte, bæredygtighed og kvalitet i byggeri og drift bliver stadig vigtigere.
Derfor meldte Bravida sig sidste sommer ind i Dansk Industri (DI). Ikke for at vende ryggen til andre, men for at bidrage til branchens udvikling, herunder bedre erhvervsuddannelser, mere fokus på bæredygtighed, resiliens og høj faglig standard.
Mattias Tesfaye besøgte Bravida: Danmark risikerer at løbe tør for faglærte
I dag består virksomhedens arbejdsstyrke bl.a. af ca. 300 lærlinge svarende til 10 % af medarbejderstaben, og virksomheden investerer aktivt i at give dem ordentlige forhold og muligheder for udvikling.
Christian Lindskov Alsø fortæller, at der heri ligger en klar konkurrencefordel, som de næste mange år vil stige med pres fra virksomheder uden for landets grænser. Men ifølge ham er det ikke kun et spørgsmål om fremtidig arbejdskraft, men om at give de unge en mening med jobbet, og at de ser deres bidrag som større end blot profit.
– Det her kommer til at tage mindst 10 år, før du kan se effekten af arbejdet, men vi skal jo starte et sted.
Bravida øger sit bidrag til landets sikkerhed: ”Åbenlyst at påtage os dette samfundsansvar”
Selv om teknikentreprenøren nu har stabiliseret driften og dokumenteret, at turnaround-planen virker, hviler ambitionerne ikke her.
Christian Lindskov Alsø mener, at Bravida stadig kan betegnes som en “usleben diamant” med et stort, men kun delvist realiseret potentiale:
– Vi kan se, hvor betydningsfuld en forskel Bravida kan gøre i en tid med grøn omstilling, elektrificering, energieffektivisering, industriel omstilling, nybyggeri og renovering. Og med den rette struktur, strategi og et fokus på det rigtige ser fremtiden lys ud.
– Glasset er blevet en smule klarere.
