Flere og skærpede lovkrav i forbindelse med den grønnere omstilling, herunder ESG, spiller en mere central rolle for hele den danske bygge- og anlægsbranche.
For både mindre, mellemstore og større virksomheder, offentlige som private aktører, gælder, at behovet for digitalisering vokser i takt med flere og skærpede dokumentationskrav, mens øget effektivisering er afgørende for at bevare konkurrenceevnen.
Nu og særligt i fremtiden kommer virksomhederne dermed ikke udenom at bruge data strategisk for at fremtidssikre deres position. For kun derigennem opnås den afgørende markedsindsigt til at kunne navigere i et stadigt mere komplekst konkurrencelandskab – et arbejde, der kræver de rette værktøjer, viden og rådgivning.
Kæmper med ESG-krav: Virksomheder mangler grundlæggende forståelse
Derfor har Byggefakta, der er landets førende leverandør af informations- og softwareløsninger til byggeriet og en del af det svenskejede Byggfakta Group (nu Hubexo), netop været igennem en omstrukturering,
På ledelsesplan i Danmark har ændringerne bl.a. betydet, at CCO Thomas Simonsen er ny VP of Commercial Operations for Byggefakta Danmark, nu “– Powered by Hubexo”:
– På globalt plan består koncernen af 27 virksomheder med flere forskellige navne. Nu er vi ét – også i tale – under Hubexo-paraplyen, forklarer Thomas Simonsen og uddyber:
– Derudover tilfører omstruktureringen større samlet værdi for vores kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere, da vi på tværs af den samlede organisation med øget transparens nu i højere grad høster frugterne af de mange landes erfaringer og markedsindsigter – fra innovation, produktudvikling og leverance – i ét globalt økosystem.
Ingen opgaver uden digital styring
Den nye VP kom til Byggefakta – Powered by Hubexo for tre år siden efter knap syv år hos teleselskabet YouSee, senest som VP, Head of Commercial Management.
Han betegner sig selv som praktiker mere end teoretiker – og kundecentrisk:
– Hver dag skal vi gøre os fortjente til kundernes tillid ved at kende deres behov ligeså godt, som vi kender vores egne produkter. For vi kan have nok så mange værktøjer, der vil styrke en hvilken som helst virksomhed i branchen – og det har vi – men ingen virksomheder er ens, så selvom de samarbejder og konkurrerer på samme marked er den optimale, samlede løsningspakke altid forskellig.
Ny konkursrekord afblæst – men noget nager stadig branchen
Kundernes feedback fylder derfor meget hos Thomas Simonsen, der har fokus på udviklingen af produkter for øget funktionalitet, reduceret kompleksitet, større forståelse og anvendelse:
– I Byggefakta – Powered by Hubexo løfter vi branchen styrket ind i fremtiden, siger han og uddyber:
– Sammenlignet med andre industrier har digitaliseringen af byggebranchen ladet vente på sig længe. Nok også for længe. Klimaudfordringerne har sendt en bølge af lovmæssige dokumentationskrav ind over aktørerne, og der vil kun komme flere. Nogle virksomheder har ageret, og nogle er endda langt fremme. Men vi skal have alle med, hvis målsætningen skal realiseres, og for flere, særligt mindre og mellemstore virksomheder, kan opgaverne, der følger med de nye krav, virke svært forenelige med firmaernes kapacitet.
Fra pen og papir til fremtidens BIM: ”Tiden er med os”
Thomas Simonsen nævner produkt- og projektbeskrivelser, der understøtter gældende og kommende lovkrav, som ressourcekrævende opgaver, hvor de rette værktøjer, sparring og rådgivning kan afgøre, om man vinder opgaven:
– Alle samarbejder på tværs af så mange discipliner og dele af værdikæden – fra bygherrer til underentreprenører – og her er man nødt til at kunne levere en samlet kalkulation af CO2-aftrykket på et givent projekt. Det kræver omfattende digital styring at dokumentere, beskrive og fremvise helt ned til hvilken fuge, der er brugt.
Pipeline, data og markedsindsigt
Som alle andre industrier, hvor mennesker samarbejder og interagerer med hinanden, er også bygge- og anlægsbranchen præget af relationer. Og gode relationer skal aldrig undermineres, for det skaber tillid at kende modpartens kompetencer, fejl og mangler, som der kan drages nytte af og kompenseres for, ligesom den samlede proces kan effektiviseres ved opbyggede fælles erfaringer.
Men i et stadigt mere krævende marked med skærpet konkurrence øges risikoen for at træffe de forkerte beslutninger markant, hvis de udelukkende beror på gamle relationer og mavefornemmelse frem for data:
– Vi har i Byggefakta – Powered by Hubexo Danmarks største projektdatabase, som sikrer, at virksomheder kan opbygge og kontrollere deres pipeline med de rigtige projekter til lavere risiko, højere fortjeneste og større sikkerhed for projektigangsættelse. Dette udgør hele fundamentet for at kunne drive en sund forretning og over tid vækste den.
– Men hvad nu, hvis du ikke har styr på dine samarbejdspartnere? Hvad nu, hvis dine konkurrenter har bedre overblik over dine kunder, end du har, fordi de baserer deres pipeline og udviklingsstrategier på data ift. markedsindsigt, spørger Thomas Simonsen.
Bygherreforeningen og Byggefakta går sammen om at øge indsigten i byggeriet
Han fortæller, at Byggefakta – Powered by Hubexo har udviklet produkter, der på baggrund af tusindvis af månedligt indsamlede data giver indsigt i både samarbejdspartneres og konkurrenters pipeline og historik; hvor de lægger deres primære forretning, med hvem de samarbejder mm.
– Markedet for bygge- og anlægsbranchen vækster i realiteten ikke, så måden at vækste sin forretning på er at tage markedsandele. Og hvis du arbejder mindre digitaliseret end dine konkurrenter og uden databaserede indsigter, driver du reelt en virksomhed i blinde.
Mens vi venter på renten: Lavere renter gavner byggeriet – men…
Derudover har særligt de senere år åbnet manges øjne for, at det ikke kun er virksomhederne i en pågældende industri, i et pågældende land eller region, der påvirker hinanden. Udviklingen er global og influerer på tværs, og også her vinder dén, der ved mest.
Thomas Simonsen fremhæver således markedsanalysevirksomheden Prognosecenteret, der er repræsenteret i Danmark, Norge, Sverige og Finland, og som Byggefakta – Powered by Hubexo har samarbejdet med siden 2023:
– Med Prognosecenteret er tilføjet et enormt vigtigt makroøkonomisk aspekt, som giver virksomhederne de bedste forudsætninger for at lykkes med deres strategi og kommercielle ambitioner – og sætte vores markedsdata i spil taktisk. Dermed kan virksomheder sikrer både pipeline, de rigtige opgaver med de rigtige samarbejdspartnere, indsigt i konkurrenternes ageren og indblik i fremtidens markedsudvikling i ét samlet hele, siger han, men fastslår:
– Vi fortæller ikke virksomheder, hvordan de skal drive deres forretning, men vi rådgiver om, hvordan de kan forbedre dem i et stadigt mere komplekst og krævende konkurrencelandskab. Det er der brug for nu. Og ikke mindst i fremtiden.