Fremtidens vinderbyer er nødt til at tænke i klimatilpasning

Hvis danske havne- og kystbyer ønsker at være endnu mere attraktive over for ejendomsinvestorer, er der ingen vej uden om klimasikring og -tilpasning, siger partner i Nordicals Sjælland.
Henrik Nicolajsen foran en indkørsel til lastbiler
De kommuner, som på et seriøst plan er og vil være aktive i kampen for at klimasikre deres byer, vil uden tvivl være de kommuner, som kan tiltrække investeringer, herunder ejendomsinvestorer til forskellige former for byggeri, mener erhvervsmægler Henrik Nikolajsen fra erhvervsmæglerfirmaet Nordicals Sjælland.

I takt med de accelererende klimaforandringer – og i Danmarks tilfælde især stærkt stigende udfordringer med vandmasser – overvejer, planlægger og gennemfører danske kommuner i disse år investeringsprojekter, som på forskellig måde skal imødekomme fremtidens vandudfordringer.

For hvordan skal store mængder nedbør indtænkes i moderne byudvikling, og hvordan påvirker fremtidens formentligt endnu større mængder vand fra åer og søer vores byer? Hvordan skal fremtidens byer, der er særligt udsatte, fordi de er bygget i områder, hvor grundvandsspejlet allerede i dag ligger tæt på overfladen, klimasikres og klimatilpasses? Hvordan bliver havne- og kystbyer mindre udsat over for oversvømmelse i tilfælde af stormflod og forhøjet vandstand?

Kræver enorme ressourcer

Der er mange udfordringer og muligheder, men én ting er sikker; det kræver enorme ressourcer i form af tid, vilje, strategi, planlægning, gennemførelse samt ikke mindst store investeringer, hvis man både fra offentlig og privat side mener, at klimasikring og klimatilpasning for alvor skal gå hånd i hånd med moderne byudvikling, hvor det mange steder er blevet populært at bygge endnu tættere på vandet.

– De kommuner, som på et seriøst plan er og vil være aktive i kampen for at klimasikre deres byer, vil uden tvivl være de kommuner, som kan tiltrække investeringer, herunder ejendomsinvestorer til at bygge boliger, butikker, kontorer og andre ejendomme samt bygninger til kulturliv, uddannelsesinstitutioner og andet, der hører til moderne byudvikling.

Det siger partner og erhvervsmægler Henrik Nikolajsen hos erhvervsmæglerfirmaet Nordicals Sjælland med forretninger i Holbæk, Slagelse, Roskilde, Køge og Næstved. Han fortsætter:

– Det handler helt banalt om, at kommuner skal turde at være fremtidssynet. Der skal træffes både populære og upopulære beslutninger, men konsekvenserne – hvis de nødvendige beslutninger om at klimasikre og -klimatilpasse ikke tages – er uoverskuelige og kan være fatale for såvel byer som hele områder og kommuner. Er en kommune ikke allerede i gang nu, er det ved at være sidste chance, advarer Henrik Nikolajsen.

Fremtidens vinderbyer bliver ganske enkelt de byer, der tilpasser sig klimaet.

– Henrik Nikolajsen, partner og erhvervsmægler Nordicals Sjælland

Massive oversvømmelser

I oktober 2024 viste en rapport voldsomme konsekvenser af havvandsstigninger i blandt andet Kalundborg, hvor store dele af den gamle købstad på Nordvestsjælland inderst i Kalundborg Fjord bliver oversvømmet, hvis ikke der handles for at bekæmpe fremtidens stigende vandudfordringer. Rapporten er udarbejdet af Syddansk Universitet, SDU, med professor i klimaforandringer og glaciologi Sebastian Mernild i spidsen i samarbejde med DTU og forskernetværket Navigating 360.

I rapporten advarer forskerne mod stigende vandstand og har beregnet, at 40 procent af alle erhvervsbygninger i Kalundborg bliver oversvømmet i tilfælde af en 100-årshændelse med en havvandsstigning på 130 centimeter. Det svarer til 430 bygninger. Hver fjerde bolig vil blive ofre for vandmasserne og tvinge omkring 4.000 mennesker ud af deres hjem, ligesom de samlede skader vurderes til omkring 3,3 milliarder kroner.

Selv ved mindre, men hyppigere stormfloder vil konsekvenserne være omfattende, fremgår det endvidere af rapporten ’Når stormfloderne rammer’, hvori der klimarisikovurderes for henholdsvis en 100-årshændelse, det vil sige en havvandsstigning på 130 centimeter, et medianscenarie, en havvandsstigning på 60 centimeter, og for en 10-årshændelse, ligeledes en havvandsstigning på 60 centimeter.

DTU har foretaget beregninger med oversvømmelsesmodellen ’Havvand på land’, som viser oversvømmelser på land svarende til 100-årshændelser og 10-årshændelser i slutningen af det 21. århundrede.

– Rapporten viser netop, hvorfor der – også i Kalundborg – er brug for investeringer med henblik på at klimasikre og klimatilpasse ikke bare byen, selvom de største værdier ligger her, men også sommerhusområder, der kan være udsatte for store vandmængder, slutter Henrik Nikolajsen.

Relateret indhold