Mens det russiske styre langsomt men sikkert lukker ned for gasforsyningen til Europa, er de danske kommuner i fuld sving med at planlægge og koordinere en stor udbygning af fjernvarmenettet.
Kommunerne har været hurtige til at reagere på de mange henvendelser fra borgere, der ønsker at blive koblet på fjernvarmenettet. Der er derfor lagt op til omfattende gravearbejde i de danske veje og gader de kommende år, hvor udbygningen af fjernvarmenettet er højt prioriteret, men hvor der også er regeringens 106 mia. kr. store infrastrukturplan at tage hensyn til.
Udspillet til den nye infrastrukturplan, der blev offentliggjort i april 2021, rummer arbejder indenfor bl.a. veje, tog og bane, cykelstier, og grønne tiltag, ligesom der også fortsat skal etableres vandledninger, renoveres eller udbygges kloakker og etableres veje og cykelstier lokalt. Og så kommer udbygning af fjernvarmenettet oveni.
242 fjernvarmeprojekter
En søgning i Byggefaktas omfattende database over anlægs- og byggeprojekter i Danmark viser, at der alene i perioden fra juni 2022 til juni 2026 er eller skal igangsættes 242 projekter indenfor konvertering, etablering eller udbygning af fjernvarmenettet. Denne del alene løber op i en samlet værdi på 14 mia. kr.
I samme tidsrum er der også planlagt arbejder for 27 mia. kr. infrastruktur, hvilket omfatter bl.a. etablering, renovering og ombygning af veje, cykelstier, jernbaner, broer m.v. Denne post omfatter i alt 111 projekter fordelt over hele Danmark.
Søger man på veje alene kommer der 754 projekter til 72 mia. kr. frem indenfor bl.a. renovering, anlæg, etablering, ombygning, opgradering og vedligehold af veje, fortove, cykelstier og byrum.
Og ikke nok med det. Kommunerne skal også lige koordinere med de 263 kloakprojekter til 20 mia. kr. samt den nødvendige omlægning, renovering og etablering af vandforsyningen.
Kræver ekstra arbejdskraft
Der er altså lagt op til meget mere end sædvanlig myldretid, når det danske vejnet står til at blive gravet op i stor stil. De mange og omfattende projekter er en kæmpe opgave, som kræver ekstra arbejdskraft. Arbejdsgivere, fagforeninger og job- og kursuscentre ser en stor værdi i, at bl.a. ledige ufaglærte kan være med til at løfte opgaven, mens vejsektorens efteruddannelse, Vej-EU, bekymrer sig om sikkerheden.
– Der vil ikke blot blive rift om pladsen, men også om arbejdskraften. Vejen som sikker arbejdsplads bliver derfor vigtig i forhold til at gøre brancherne attraktive i kampen om arbejdskraften, siger sekretariatschef Eva Kartholm i Vej- EU.
Hun tilføjer:
– Sikkerhed er en disciplin i sig selv og handler om både sikkerhed for den enkelte, branchens renommé og samfundsansvar. Sikkerhed er også et must, hvis det skal lykkes at få fat i de medarbejdere, der er brug for, fortæller sekretariatschefen i Vej-EU, hvis sikkerhedskonferencen fremover også vil favne forsyningssektoren.
Næste sikkerhedskonference afholdes d. 28. september i Middelfart og har bl.a. branchens kommende udfordringer, fjernvarmearbejdet, rekruttering af de rigtige medarbejdere, afmærkning ved vejarbejde og danskernes adfærd i trafikken på programmet.
Konferencen er for alle i vejsektoren, som interesserer sig for sikkerhed og fremkommelighed. Programmet henvender sig til medarbejdere i f.eks. staten, hos kommunerne, den rådgivende sektor, hos entreprenørerne, hos leverandørerne, i forsyningsselskaberne, på uddannelsesinstitutionerne m.v., oplyser Vej-EU.