Træfiberisolering får nyt navn

Virksomheden Hunton vil skabe nyt nordisk brand inden for bæredygtig isolering ved at ændre produktnavnet fra Hunton Træfiberisolering til Nativo Træfiberisolering.
Naturlig træfiberisolering har ifølge Hunton nogle gode egenskaber for indeklimaet. Pressefoto.
Naturlig træfiberisolering har ifølge Hunton nogle gode egenskaber for indeklimaet. Pressefoto.

Hunton

  • Hunton beskriver sig selv som en af Nordens førende producenter af træfiberbaserede produkter til bygge og anlægsbranchen. Virksomheden satser på miljøvenlige løsninger, som gør det nemt for kunderne at leve op til byggetekniske krav og er godt for klimaet. Hunton blev grundlagt i 1889. Det primære marked er Norden. Hunton har i dag 140 ansatte i fire lande med produktion i Gjøvik i Norge og i Olsfors i Sverige samt salgskontorer i Asker, Malmø og Turku.

Hunton satser stort på at gøre miljøvenlig træfiberisolering mere kendt. Virksomhedens mål er, at kunderne skal blive klar over, at der findes et naturligt og bæredygtigt alternativ.

Som en del af denne satsning på naturlig isolering ændrer Hunton nu på selve produktnavnet: Hunton Træfiberisolering bliver til Nativo Træfiberisolering.

– Hunton ønsker at etablere et brand i Norden omkring det nye navn. Både professionelle og forbrugere skal opleve det som det naturlige og miljøvenlige valg, hedder det i en pressemeddelelse fra Hnton.

Debut i Norge

Det nye navn og tilhørende logo bliver vist frem for første gang på den norkse byggematerialemesse Bygg Reis Deg i Lillestrøm fra den 18. til den 21. oktober og skal derefter også lanceres i de andre nordiske lande.

– Vi valgte navnet Nativo, fordi vi ønsker, at vores kunder skal forbinde vores produkt med ord som naturlig og miljøvenlig. Nativo spiller på de engelske ord nature og native samt de norsdiske ord natur og naturlig, forklarer Hunton og tilføjer, at betydningen således refererer til et tæt forhold til naturen og produktegenskaber, der er gode for miljøet, kunderne og samfundet som helhed.

– Vi vil etablere et nordisk brand, der står for kvalitet samt miljøvenlige og sunde værdier, siger Arne Jebsen, administrerende direktør i Hunton.

Godt indeklima

Nativo Træfiberisolering er ifølge Hunton et miljøvenligt produkt, der er produceret af overskudsmateriale fra trævareproduktion og skulle være 100 procent bæredygtigt.

– Når du bruger Nativo, bidrager du til at reducere CO2-udslippet, skriver Hunton i pressemeddelelsen.

Hunton fremhæver videre, at brugen af træfiberisolering betyder et godt arbejdsmiljø for dem, som skal montere isoleringen.

– Det er behageligt at arbejde med, fordi det hverken giver irritationer, kløe eller udslæt. Desuden giver det et godt indeklima for husets beboere. Træfiberisolering har en unik varmelagringsevne, som giver jævne og stabile inde-temperaturer året rundt, fremhæver Hunton.

Optager og afgiver fugt

Træfiberisolering er ifølge Hunton et hygroskopisk materiale, der optager, transporterer og afgiver fugt fra konstruktionen i væg og tag i takt med fugtighedsændringerne i omgivelserne.

– Disse egenskaber gør, at isoleringen tolererer det hårde nordiske klima godt. De bløde fibre og massetætheden pr. kubikmeter gør desuden træfiberisolering til et lyddæmpende materiale.

Nativo Træfiberisolering kan ifrølge producenten bruges i både vægge, tag og gulv og findes både som formstabile plader og som løst indblæst træfiber. Hunton investerer endvidere over 200 millioner norske kroner i en ny fabrik i Gjøvik i Norge, som skal stå færdig i 2018. Fabrikken skal producere træfiberisolering baseret på råmaterialer fra omegnen samt ren norsk energi.

En ændring af produktnavnet til Nativo skal styrke markedsføringen af naturlig træfiberisolering fra det norske firma Hunton. Pressefoto.
En ændring af produktnavnet til Nativo skal styrke markedsføringen af naturlig træfiberisolering fra det norske firma Hunton. Pressefoto.

Relateret indhold