Busterminal Dybbølsbro
- Supplerende adresse: Carsten Niebuhrs Gade
- Bygherre: Vejdirektoratet
- Arkitekt: Arkitema
- Bygherrerådgiver og ingeniør: Cowi
- Teknisk rådgiver: Artelia
- Hoved- og totalentreprenør: CG Jensen
- Byggestart: August 2022
- Forventes færdig: Q2 2024
- Budget: 164,7 mio. kroner
- Omfang: Projektet omfatter anlæg af terminal med 15 busholdepladser samt etablering af pladsen, p-båse, cykelparkering, terminalbygning og tilhørende overdækning på et 25.000 kvm stort areal under Dybbølsbro. Terminalbygningen udgør ca. 500 m2 med ventefaciliteter, toiletter, mulighed for kiosk med lagerfacilitet, vindfang, gangarealer mv. Der etableres elevator og trappe til Dybbølsbro.
- Kilde: SMART/Byggefakta
De mange fjernbusser, der hver dag ankommer til København, har i årtier bragt kaotiske tilstande, skadede buspassagerer, sure cyklister og ødelagte kufferter med sig på Ingerslevsgade ved DGI Byen.
Når vi næste gang nærmer os sommer i København, får de 1,4 millioner årlige fjernbuspassagerer en lettere og mere sikker ankomst til en tidssvarende busterminal, der giver de besøgende et bedre og mere professionelt første møde med Danmarks hovedstad.
Den nye busterminal, som hoved- og totalentreprenøren CG Jensen netop har afleveret til bygherren Vejdirektoratet, ligger i gåafstand til bl.a. Ikea, shoppingcenteret Fisketorvet, boligblokkene Kaktustårnene samt Dybbølsbro Station.
1,4 millioner passagerer om året
Den skal være omdrejningspunkt for omkring 195 busser og huse de ca. 1,4 millioner årlige fjernbuspassagerer der har kurs mod eller ankommer fra bl.a. Bornholm, Aarhus, Odense og Aalborg.
Udover den ca. 500 kvm store terminalbygning med ventefaciliteter og kiosk, er der også etableret perron-overdækning, elevator og trappe til Dybbølsbro, vejbelysningsanlæg, cykelstativer, læskærme, bænke, trafiktavler, autoværn og affaldskurve, ligesom der er blevet arbejdet på beplantningen af området.
Venter på de intelligente transportsystemer
Nu hvor terminalbygningen og pladsen, som CG Jensen har været entreprenør på, er etableret og afleveret til tiden, er det ITS-delen, der mangler. ITS-systemet (Intelligent Transport Systems, red.) skal registrere de busser, der kører til og fra terminalen og hjælpe chauffører og passagerer med at finde rundt.
Efter genudbud af ITS-leverancen har Vejdirektoratet skrevet kontrakt med det hollandske firma ARS Traffic & Transport Technology, der pt. er i gang med at designe ITS-systemet.
Københavns Kommune har, som ansvarlig for terminalens anlægs- og driftsøkonomi, besluttet at vente med åbningen af terminalen til ITS-systemet er færdigetableret, oplyser Vejdirektoratet til Dagens Byggeri.