Metroselskabet har valgt Rambøll som den part, der skal tjekke design og sikkerhedsledelse for alle anlægskonstruktioner i relation til konstruktionssikkerhed og sikkerhed i endelig driftsfase, såkaldt assessment.
– Assessment og andre tredjeparts-ydelser er et nyt strategisk fokusområde for os, så det betyder meget, at vi nu har vundet denne opgave, fordi den er i international målestok, siger Tonni Christiansen, seniordirektør i Transport i Rambøll Danmark.
Den store opgave løber frem til 2023, og i perioder vil op mod 15 Rambøll-ansatte fra en række forskellige afdelinger arbejde på den. Det var netop den brede ekspertise inden for mange fagområder, der gjorde, at Metroselskabet valgte Rambøll som ‘vurderingsmand’ – eller assessor som det hedder i branchen.
Blandt en af assessors mange opgaver er at sikre korrekt design og udførelse af tunnelrør og vægge i stationsskakter. Et andet vigtigt område er kontrol af grundvandsforhold og påvirkningen af nærliggende bygninger, som entreprenøren skal tage højde for, når metroen designes og udføres.
Assessor skal således vurdere for konstruktion af metroens tunnelstrækninger og stationer til Sydhavnen, om entreprenøren efterlever de bygningsmæssige forhold, som er grundlag for en byggetilladelse.
Effektiv risikostyring
Desuden skal assessor tjekke, at design og udførelse efterlever sikkerhedsmæssige målsætninger for metroen, og at der er effektiv risikostyring i hele metroprojektets levetid.
Rambøll skal udarbejde en vurderingsrapport og inspektionsnotater, som indgår i metroens ansøgning om godkendelse hos myndigheden.
Sydhavnsmetroen er en afgrening af Cityringen, ligesom Nordhavnsmetroen er det. Den bliver 4,5 kilometer lang og kommer til at bestå af fem underjordiske stationer; Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg, hvor det bliver let at skifte til regional- og S-tog.
Den nye metrolinje forventes at have 43.000 daglige passagerer.