Milliardprojekt på Færøerne er skudt i gang

Arbejdet på Eysturoyar-tunnelen - den første af to tunnelprojekter til NCC - blev sat i gang med et brag, da den første sprængning blev overværet af flere hundrede fremmødte færinge.
Flere hundrede fremmødte færinge overværede den første sprængning. Pressefoto.
Flere hundrede fremmødte færinge overværede den første sprængning. Pressefoto.

Anlægsarbejdet på Færøernes største infrastrukturprojekt – to undersøiske tunneler på henholdsvis 11,2 og 10,5 kilometer – er i fuld gang. De to tunneler skal bygges af NCC, og prislappen ligger på næsten 2,1 milliarder kroner. Det skriver NCC i en pressemeddelelse.

Her oplyses det, at formålet med tunnelerne er at forbedre mobiliteten for de lokale indbyggere, virksomheder og offentlige instanser. Flere tusinde mennesker får reduceret deres daglige rejsetid med op til halvanden time, hvilket vil styrke erhvervslivet og samfundet som helhed. Desuden vil offentlige ydelser blive lettere tilgængelige for store dele af befolkningen.

– Dette tunnelprojekt er stort for lokalsamfundet og stort for Færøerne som helhed og kommer til at ændre hverdagen for os, som bor her, på en positiv måde. Vi har set frem til startskuddet i mange år og synes, det er glædeligt, at NCC nu begynder arbejdet. Alle på Færøerne følger godt med i dette projekt, siger Teitur Samuelsen, bygherre og daglig leder af P/F Eystur- og Sandoyartunlar.

Færøsk erfaring

NCC kan på projektet trække på en solid erfaring med at bygge tunneler på Færøerne. Således byggede NCC i starten af nullerne Vága-tunnelen og Nordoya-tunnelen, og flere af nøglepersonerne fra de projekter er med på de to nye tunneler. Én af de mest erfarne af dem er Construction Site Manager Leif Tore Tømmerås.

– Det er mit tredje projekt på Færøerne, og hvert projekt er spændende, men lige dette projekt må siges at være helt særligt. Vi skal bygge flere undervandstunneler, som kræver stor ekspertise og erfaring. Det er nok derfor, det er os, der er her i dag, siger Leif Tore Tømmerås.

Eysturoyar-tunnelen forventes at stå færdig i 2021.

Relateret indhold