Københavns kanalby VVM-godkendt

Både lokalplan og VVM-redegørelse er nu politisk godkendt, og dermed er vejen banet for startskuddet til Enghave Brygge med i alt 10 nye boligøer ved havneløbet.
Engholmene består af tre boligøer som bliver en del af Enghave Brygge, der opføres i et område mellem gasværksgrunden ved Fisketorvet, H.C. Ørstedværket og Islands Brygge i Københavns sydhavn.
Engholmene består af tre boligøer som bliver en del af Enghave Brygge, der opføres i et område mellem gasværksgrunden ved Fisketorvet, H.C. Ørstedværket og Islands Brygge i Københavns sydhavn.

Hvidbog om VVM-redegørelse for Enghave Brygge

  • – VVM-redegørelsen for Enghave Brygge beskriver detaljeret, hvordan anlægsarbejderne skal finde sted, så miljømæssige udfordringer bliver håndteret. Forvaltningen vil som miljømyndighed stille en række krav og betingelser til bygherre og entreprenører. Forvaltningen er borgernes garant for, at betingelserne bliver stillet, og vil føre tilsyn med, at de overholdes.
  • – VVM-redegørelsen for Enghave Brygge blev godkendt til offentlig høring af Teknik- og Miljøudvalget 16. juni 2014 og blev dernæst sendt i offentlig høring i 12 uger. VVM-redegørelsen er desuden fremlagt og drøftet på et borgermøde d. 3. september 2014.
  • – Der er indkommet 40 høringssvar, heraf 29 høringssvar fra privatpersoner, 10 høringssvar fra foreninger og et høringssvar fra en myndighed (Københavns Museum).
  • – Ekstern uafhængig rådgiver (NIRAS) har kvalitetssikret VVM-redegørelsens resultater og vurderinger vedr. forurenet jord, havnesediment samt anlægsstøj.
  • – Når projektet igangsættes vil miljøkonsekvenser blive reguleret af VVM-tilladelsen samt en række andre tilladelser, der skal gives efter miljøbeskyttelsesloven og jordforureningsloven.

På et møde i sidste uge godkendte Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg VVM-redegørelsen for projektet Engholmene, der består af de tre mest bynære af i alt 10 nye boligøer, som får fællesnavnet “Enghave Brygge”.

Som boligområde bliver Engholmene helt unikt. De tre nye øer anlægges delvist i selve havneløbet. Den første af Engholmenes tre boligøer, Kærholm, vil strække sig 65 meter ud i havnen. Dermed bliver Kærholm placeret i allerførste række til selve havneløbet. Byggeriet formes som en hestesko, der åbner sig ud mod havneløbet på en måde, som sikrer alle boliger udsigt til på den ene side havnen og på den anden side de smukke nye kanaler, der på begge sider flankeres af træbevoksede hyggelige promenader med bolværk og masser af maritim stemning.

– Jeg mener, vi har Københavns bedste beliggenhed med udsigt mod enten havn eller kanal. Og i modsætning til for eksempel boligerne på Sluseholmen, så bliver der promenader på alle sider, så man kan gå hele vejen rundt om boligøen langs vandet, siger adm. direktør Jens Schaumann, NPV A/S, som står bag udviklingen af Engholmene.

Ud over NPV har JM Danmark samt By & Havn byggeretter i Enghave Brygge.

Helt ny bydel

Der er under en høringsfase tidligere indkommet en række høringssvar, der har udtrykt bekymring for projektets miljømæssige påvirkning. Derfor har forvaltningen gennemført en ekstra grundig gennemgang af miljøpåvirkningerne. Det betyder, at kravene til anlægsstøj og håndtering af forurenet jord er blevet skærpet. Og på den baggrund vurderer Teknik- og Miljøforvaltningen samt Trafikstyrelsen, at projektet kan gennemføres uden væsentlige miljøpåvirkninger, når problemerne blot håndteres som beskrevet i den nu godkendte VVM-redegørelse.

– Der er tale om et ekstraordinært stort projekt, hvor vi anlægger en ny bydel på størrelse med Christianshavn. Det kan ikke undgås, at så omfattende et anlægsprojekt vil medføre miljømæssige udfordringer. Vi har gennemført en ekstra gennemgang af miljøpåvirkningen, og derfor ved vi nu med VVM-redegørelsen og Hvidbogen meget klart, hvordan anlægsarbejderne skal finde sted, og hvilke krav og betingelser, der skal stilles. Min forvaltning står sammen med Trafikstyrelsen som garant for, at de krav vil blive stillet og overholdt, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell på kommunens hjemmeside.

194 boliger på Kærholm

Enghave Brygge er sidste fase i områdets langstrakte udviklingsforløb, og med opførelsen af boligerne på Kærholm og de andre boligøer vil der blive sat et flot punktum for et af de mest velgennemførte byudviklingsprojekter havnen har gennemgået de seneste 15 år.

De 10 nyanlagte øer vil fuldt udbygget vil rumme cirka 2.600 nye boliger og 1.600 arbejdspladser.

Området forventes at være fuldt udbygget indenfor otte til ti år og vil udover de mange nye boliger også indeholde en metro station, dagligvarer butikker, daginstitutioner, restauranter samt caféer.

Kærholm får 194 boliger, og allerede nu kan interesserede reservere en af de eftertragtede projektboliger.

– Det bliver helt sikkert meget eftertragtede boliger. Vi er jo stort set lige kommet i gang med salgsarbejdet, og allerede nu er de første 34 boliger solgt eller reserveret, siger Lone Bøegh Henriksen, fra home, der skal varetage salget for NPV.

Der bliver i det eksklusive byggeri noget for enhver smag – fra penthouse over familieboliger til mindre egoistlejligheder – da boligtyperne varierer meget fra 1 til 6 værelser. De mindste lejligheder er på godt 70 kvm. mens de største er på 200 kvm.

Sådan kommer Enghave Brygge til at tage sig ud.
Sådan kommer Enghave Brygge til at tage sig ud.
Den første boligø bliver Kærholm, som vil strække sig 65 meter ud i havneløbet. Her opføres 194 boliger.
Den første boligø bliver Kærholm, som vil strække sig 65 meter ud i havneløbet. Her opføres 194 boliger.
Med etableringen af Enghave Brygge får København en helt ny kanalby. Visualisering fra lokalplanen.
Med etableringen af Enghave Brygge får København en helt ny kanalby. Visualisering fra lokalplanen.

Relateret indhold