Virksomheden Globex er nu tilbage i egne lokaler i Vallensbæk efter en brand, der ødelagde trailerværkstedet. Men det holdt hårdt at komme så langt. Forsikringssummen rakte ikke til at bygge en ny hal i beton, der også kunne opfylde kravene til en nutidig og moderne værkstedshal.
– Ingen entreprenører kunne bygge til de penge, vi havde fået af forsikringen. Efter branden havde vi kontakt med ti entreprenører, som efterhånden blev til en dialog med to om, hvordan vi kunne komme til at bygge, siger Kenneth Hansen, indehaver af Globex.
Mens et betonbyggeri ville sluge hele budgettet og mere til, ville stålbyggeri betyde, at vi fik økonomi til at indrette værkstedet og optimere.
Indehaver Kenneth Hansen{break}Globex
Et af dem var HPH Totalbyg, som kom op med et forslag om at sige farvel til beton og i stedet opføre en stålhal.
– Nu tog byggesagen en afgørende vending. Mens et betonbyggeri ville sluge hele budgettet og mere til, ville stålbyggeri betyde, at vi fik økonomi til at indrette værkstedet og optimere på den måde, vi drømte om. Nu kunne vi fokusere på det vigtige, siger han.
Udvider service
I den nye hal er der blevet plads til at indbygge en Celette-opretningsbænk i gulvet, hvor Globex nu selv kan rette karrosserier ud i stedet for at sende opgaven ud i byen. Den anvendes blandt andet til at klargøre trailere til syn og til forsikringsskader. Dermed har Kenneth Hansen fået opfyldt et stort ønske.
– Det er kun fordi vi bygger nyt, at vi har kunnet få Celette-bænken. Bænkens gulvskinner er indstøbt i betonfundamentet, som er forstærket med 45 cm. Nu kan vi tilbyde kunderne full service, og det håber jeg vil tiltrække nye kunder, fortæller Kenneth Hansen.
Globex har i dag omkring 17 trailere igennem værkstedet hver dag. Med den nye kapacitet er målet at øge til 25-30 trailere pr. dag. Det betyder, at den nuværende lærling tilbydes fast ansættelse efter svendeprøve, og Globex vil tage en eller to nye lærlinge.
I den anden ende af huset er åbningstiden i synshallen udvidet fra tre til fem dage om ugen.
Kenneth Hansen har brugt sine 20 års erfaring i branchen til at få det optimale ud af bygningen på 1.100 kvadratmeter. Store 4,5 x 4,5 meter porte i gavlene gør det muligt at køre trailere ind fra begge sider, tre baner er gennemkørende, og selv de største trailere og maskiner kan tages ind på værkstedet. Synshallen er en lang bane med på 32 meter med gennemkørsel.
Forpladsen er indrettet til ventende trailere, uden at de er i vejen for arbejdet.
Stål 20 procent billigere
– Mange byggefirmaer følger bare det, de altid har gjort. Det er nemmest for dem. HPH gør det modsatte. Vi tænker nyt og tager udgangspunkt i kundens behov og finder den løsning, der er bedst. Om det er i beton eller i stål, er ikke afgørende. Vi bygger i alle materialer. For Globex betød stål, at han kunne bygge nyt inden for den sum, han havde til rådighed, siger Jacob Westergreen, HPH Totalbyg.
I runde tal var byggesummen 20 procent lavere med stål.
– Vi tog en åben dialog med Globex om deres ønsker, og udarbejdede en alternativ løsning. Som totalentreprenør tegner vi, beregner og udarbejder hele projektet inklusiv budget og holde alle parametre i spil. Det betyder stor fleksibilitet i processen frem mod den endelige godkendelse, siger Jacob Westergreen.
Opført på otte uger
Dialogen med HPH var meget åben. Der var blandt andet usikkerhed om eventuel forurening på grunden, men HPH var klar til at gå videre og projektere uden at kende alle svar.
Stålbyggeriet har ifølge Kenneth Hansen vist sig at rumme flere fordele ud over økonomien. Da alle formalia var på plads, tog det blot HPH Totalbyg otte uger at opføre det nye værksted, hvor både akustikken og arbejdsmiljøet er bedre. Støj – navnlig de høje toner fra metalbearbejdningen – bliver ikke kastet tilbage som i betonbygningen.
– Man kan også spørge, hvad er fidusen ved at bygge i beton, når der sker så meget i branchen. Vi har ikke sat os i gæld og er ikke begrænset af de bindinger og omkostninger, der følger med en gæld. Bygningen er fleksibel, hvis vi vil ændre noget en gang i fremtiden, understreger Kenneth Hansen.
