Fra i dag fylder Brødrene Dahl genbrugsolie i tanken

Alle grossistens distributionsbiler kører nu på genbrugsolie, og dermed nedbringes CO2-udledningen i logistikken med 90 %.
Grossisten har sat genbrugsolietanke op ved fem terminaler i Ringsted, Taulov, Randers, Kibæk og Aalborg. De øvrige tre terminaler på Fyn og i Brøndby ligger ved siden af tankstationer, hvor lastbilerne kan tanke genbrugsolie.
Grossisten har sat genbrugsolietanke op ved fem terminaler i Ringsted, Taulov, Randers, Kibæk og Aalborg. De øvrige tre terminaler på Fyn og i Brøndby ligger ved siden af tankstationer, hvor lastbilerne kan tanke genbrugsolie.

Nu er det slut med at fylde konventionel diesel på de lastbiler, der bringer varer ud til Brødrene Dahls kunder. Lastbilerne vil i stedet for køre på genbrugsolie – også kendt som HVO100 diesel – der er et rest- og affaldsprodukt fra for eksempel industri og husholdninger.

Som led i omstillingen har Brødrene Dahl investeret i egne tankanlæg, der stilles op ved virksomhedens distributionsterminaler. Samlet har Brødrene Dahl brugt et tocifret millionbeløb på omlægningen.

– Når vi siger, at vi bruger genbrugsolie, vil vi kunne stå ved det. Det er vigtigt for os. Derfor har vi investeret i anlæggene, siger logistikdirektør i Brødrene Dahl, Lasse Halliday.

5.500 liter diesel hver dag

Brødrene Dahl har hver dag 110 distributionsbiler på vejene, der køres af faste vognmænd. Bilerne tilbagelægger i snit 22.000 kilometer dagligt fra grossistens centrallagre i Randers og Brøndby til otte terminaler rundt om i landet og derfra ud til kunderne.

– Vi bruger omkring 5.500 liter diesel i transportleddet hver dag, og at vi nu kan skære det ud af ligningen, har meget stor betydning i klimaregnskabet, siger Lasse Halliday og kalder dieselforbruget for ‘den suverænt største CO2-synder i vores logistik’.

– Vi er ikke i mål

Ifølge DI’s Klimakompas får virksomheder nedskrevet deres CO2-forbrug med 100 %, når de skifter til genbrugsolie. Brødrene Dahl har dog valgt kun at godskrive 90 %, da der stadigvæk forbruges noget CO2 i forbindelse med rensning og transport af genbrugsolien til terminalerne.

– Vi er ikke i mål, og vi arbejder videre med at nedbringe vores CO2-udslip. Ambitionen er, at vi skal helt væk fra at udlede CO2, når vi kører, og derfor følger vi udviklingen inden for el- og brintbiler tæt. Teknologien, rækkevidden og økonomien er der desværre ikke endnu, men frem for at sidde stille og vente i måske tre eller fem år, ønsker vi at handle og bidrage aktivt, og det kan vi gøre med omstillingen til genbrugsolie, som er det bedste, vi kan gøre her og nu, siger Lasse Halliday.

Relateret indhold