Femern-tunnelen gentegner geografien

Det er ikke bare Lolland og Femern, der forbindes med tunnelen under Femern Bælt, men også Skandinavien og Europa. Det nye landkort åbner lukrative muligheder for Lolland.
Sydlollands kyst vil ikke længere være enden på Danmark, når Femern-tunnelen står færdig. Foto: Hans-Henrik Lærke.
Sydlollands kyst vil ikke længere være enden på Danmark, når Femern-tunnelen står færdig. Foto: Hans-Henrik Lærke.

RØDBYHAVN: Når Femern-tunnelen åbner, er det mere end blot en ny trafikåre og hurtigere forbindelse mellem Rødbyhavn og Femern, som ser dagens lys.

– Femern-projektet giver os otte-ti år til at lave et værn mod recession, fordi befolkningen kan få arbejde på projektet. Det anslås, at Femern-tunnelen inklusiv følgeerhverv såsom overnatning og mad vil give 45.000 årsværk over ni år. Tæller vi udvidelsen og elektrificeringen af jernbanenettet fra Ringsted med, er vi oppe på 50.000 årsværk. Vi får tid til at planlægge Lollands videre udvikling, fortæller Lolland Kommunes borgmester Holger Schou Rasmussen (S).

Da det endelige tyske ‘ok’ blev givet ved årsskiftet 2018-2019, vidste borgmesteren, at intet længere kunne stå i vejen for projektet. Med den sidste usikkerhed ryddet af vejen, kunne planlægningen tage yderligere fart og Lollands fremtidige udvikling konkretiseres. Øen bliver nemlig et smørhul.

– Femernprojektet er en nøgle for Lolland, som har været presset og hårdt ramt af centraliseringen og urbaniseringen. Vi har været enden på Danmark. Nu får vi en ny geografi. Det skal øge bosætningen, skabe arbejdspladser, styrke turismen og så videre, siger Holger Schou Rasmussen.

Broen kostede 1000 job

I øjeblikket brummer maskinerne på den sydlollandske kyst som første akt i det mangeårige anlægsbyggeri. Det er også et vidnesbyrd om, at Rødbyhavn med sine cirka 1600 indbyggere er blevet tilført nyt liv. Forhåbentligt kan de gode gamle dage vende tilbage – eller blive endnu bedre.

I 1950’erne og 60’erne var Rødbyhavn et lille fiskerleje, som pludselig fik vokseværk. I 1970’erne var der cirka 2500 beboere, heriblandt mange børn og unge. I den lokale folkeskole var der 600 elever. Senere ramt3 tilbagegangen, og for otte år siden blev skolen lukket. Der gik kun 60 elever.

– Tidligere var der masser af godstransport til og fra Rødbyhavn, men da Storebæltsbroen åbnede, ændrede ruterne for godstransport sig. Mens Trekantsområdet blev vinder af ændringerne, gik det modsat for Rødbyhavn. Da broen åbnede, mistede byen 1000 arbejdspladser, fortæller Holger Schou Rasmussen.

Nu håber han, at Rødbyhavn kan blomstre op, som det skete i 1960’erne. Dengang blev færgerne sat i vandet og begyndte at fragte både gods og godtfolk fra Rødby til Puttgarten. Ændringerne i infrastrukturen kom dengang Lolland til gode, mens Fyn og i særdeleshed Assens tabte, fordi godstransporten flyttede fra Fyn og løb via Lolland.

Grønt es i ærmet

Anlægsbyggeriet alene skal gerne resultere i øget beskæftigelse på Lolland og naboøen Falster, men også på længere sigt skal sydhavsøerne drage fordel af de nye muligheder. Tunnelen forbinder ikke bare Lolland med Femern, og Danmark med Tyskland, men forbinder også Skandinavien med Europa, fortæller Holger Schou Rasmussen og peger på, at Lolland har et grønt es i ærmet.

– I dag producerer øen fire gange så meget grøn elektricitet, som vi selv forbruger. Sol- og vindanlæggene fylder endda kun én procent af vores areal, og vi er villige til at anvende tre procent af arealet til energi-produktion.

– Vores grønne strøm kan give os muligheder i fremtiden. Kan vi måske få lempeligere vilkår for virksomheder, der vil producere på Lolland, lyder det spørgende fra borgmesteren, der sammentænker den nationale grønne omstilling og den lokale erhvervsudvikling og beskæftigelse.

Drømmen for den nære fremtid er, at fabrikken, som skal bygge de 89 tunnelelementer á 217 meter stykket, kan køre på grøn energi. Uanset hvor energien kommer fra, skønnes fabrikken at give arbejde til 300 funktionærer og 1400 produktionsarbejdere.

Der er grund til både smil og optimisme på Holger Schou Rasmussens kontor. Foto: Hans-Henrik Lærke.
Der er grund til både smil og optimisme på Holger Schou Rasmussens kontor. Foto: Hans-Henrik Lærke.

Relateret indhold