Byggeriet sakker bagud på AI-fronten – her er konkrete råd til værdiskabende brug

Ny rapport viser, at byggebranchen har mindre succes med at bruge AI end andre industrier. Men der er råd at hente, fortæller forfatter bag og kommer med konkrete eksempler på værdiskabende brug.
Johan Hesselsøe
- Der er i byggebranchen en klar forståelse for, at teknologien er vigtig, men man famler lidt i blinde i forhold til, hvordan man får det til at blive en del af ens forretning, siger Johan Hesselsøe, partner og konsulent i den nordiske afdeling af Boston Consulting Group.

Byggeriet halter efter andre industrier, når det kommer til digitalisering.

Det gælder også brugen af kunstig intelligens (AI), hvor over 60 pct. af 90 nordiske byggevirksomheder ifølge en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG) har taget AI eller digitale løsninger i brug, men kun 25 pct. oplever en målbar effekt. Det sidste tal er over 40 pct. på tværs af andre industrier.

– Der er i byggebranchen en klar forståelse for, at teknologien er vigtig, men man famler lidt i blinde i forhold til, hvordan man får det til at blive en del af ens forretning, siger Johan Hesselsøe, partner og konsulent i den nordiske afdeling af BCG og medforfatter på rapporten ’Digital and AI in Nordic Construction’.

Læs også

Byggeriet rammer bunden i brug af AI – men ser værdien

Adspurgt om, hvordan det kan være, at netop byggebranchen er bagud på det digitale, peger Johan Hesselsøe på, at det er en sektor, hvor værdikæden er spredt ud på flere forskellige aktører, og hvor man er vant til at gøre tingene på en bestemt måde og derfor holder fast i det.

– Byggebranchen er lidt en traditionel, konservativ sektor, hvor man gør tingene, som man altid har gjort, siger Johan Hesselsøe og uddyber:

– Hvis man kigger på værdikæden i forhold til rådgivere og entreprenører, er der en vis forventning og italesættelse af, at det ikke nødvendigvis er noget, som bliver efterspurgt af dem, der igangsætter projekterne. Derfor følger man blot, hvad markedet efterspørger, og hvordan man traditionelt har gjort tingene.

Risiko for at blive efterladt på perronen

Johan Hesselsøe fremhæver, at de virksomheder, der har succes med at implementere AI-værktøjer, lægger mærkbar afstand til de virksomheder, der ikke er lykkedes med det endnu – og at den afstand kun vil øges med tiden.

– Der er en risiko for at blive efterladt på perronen. Vores fremskrivning viser, at afstanden til dem, der klarer sig godt digitalt, og deres evne til at skabe værdi, kun vil øges fremover, i takt med at teknologien udvikles, siger Johan Hesselsøe.

Læs også

AI kan redde byggeriets SMV’er fra at blive knust af klimakravene

Det positive spin på det er dog ifølge konsulenten, at det ikke er for sent at hoppe ombord på AI-toget:

– Der er stadig en fantastisk mulighed for at klare sig langt bedre som selskab, hvis man formår at få udrullet teknologien og implementeret den i forretningen.

Hyldevarer

Som eksempler på, hvordan man som virksomhed kan implementere AI-løsninger i forretningen, peger Johan Hesselsøe på tre niveauer af løsninger – eller tre hylder, man kan plukke fra, den første relativt lavthængende og de to andre mere avancerede.

Første niveau kalder Johan Hesselsøe for ”hyldevarer”, og med det mener han løsninger, som virksomheder relativt let kan implementere.

Læs også

Millioner til startup: AI skal få entreprenører til at droppe regnearket

Et eksempel på det kan være en AI-løsning, der sammenholder de fakturaer, ens virksomhed har modtaget, med de kontrakter, virksomheden har indgået, for at tjekke, at de stemmer overens.

– Det er noget, der kræver en relativt lille indsats, men som har potentiale til at skabe værdi allerede på den korte bane, siger Johan Hesselsøe.

Forretningskritiske funktioner

Andet og mellemste niveau berører mere forretningskritiske funktioner hos virksomheden.

Det kan eksempelvis være tilbudsgivning, hvor entreprenører kan få hjælp af AI-løsninger. Her ser man, at AI kan spille en rolle med at automatisere, hvordan man sammensætter det rigtige materiale.

Her vil AI kunne tage udgangspunkt i virksomhedens tidligere tilbud, både ved de vundne og tabte udbud, til at fokusere på, hvad der er de afgørende elementer.

Læs også

Danmarks Miljøportal lancerer AI-løsning til byggeansøgninger

– Som entreprenør skal man give ret omfattende information og fremskaffe meget data, i forbindelse med at man byder på et projekt. AI kan hjælpe med at gøre processen langt mere effektiv og samtidig også øge kvaliteten af tilbudsmaterialet, siger Johan Hesselsøe og fortsætter:

– Det kræver færre ressourcer, men giver også mulighed for, at man opnår langt bedre resultater og får en bedre succesrate på sine tilbud.

For ingeniører kan et eksempel være, at AI-teknologi identificerer, hvad en designændring gør ved f.eks. brandsikkerheden.

– Her kan teknologien gå ind og identificere de udfordringer, en ændring skaber, men også gå ind aktivt og komme med løsninger. I stedet for at et ingeniørteam skal gå tilbage og gendesigne på et projekt, kan de med AI gå ind og se forskellige løsningsforslag og vælge det bedste, forklarer Johan Hesselsøe.

Gentænkning af forretningsmodellen

Tredje og mest gennemgribende ændring er en decideret gentænkning af forretningsmodellen. Her er datagrundlaget for virksomheder, der har givet sig i kast med det, dog mindre.

Læs også

Sådan revolutionerer AI-agenter byggeriet i 2025

Et eksempel på en gentænkning af forretningsmodellen er anvendelsen af AI-teknologi til at skabe en platform, hvor et projekts partnere kan samarbejde og skabe transparens på tværs af discipliner og aktører i projektets værdikæde.

– I stedet for en opdelt tilgang til værdikæden kan teknologien spille en rolle, hvor samarbejdspartnere udvikler et projekt i fællesskab og bruger AI til at trække på erfaringer og data fra andre projekter, siger Johan Hesselsøe.

Kræver en indsats

Johan Hesselsøe er overbevist om, at byggebranchen inden for de næste tre år vil nærme sig de andre industrier, når det gælder brug af AI.

– Vi vil se en række selskaber tage AI alvorligt og indarbejde teknologien i deres kerneforretning. De vil virkelig rykke på det og blive ledere på området, siger Johan Hesselsøe og fortsætter:

– Vi vil også i højere grad se selskaber, både nye og gamle i branchen, som vil udfordre forretningsmodellen. Med de teknologiske muligheder vil de stille spørgsmålet: ”Hvordan kan vi gøre tingene på en anderledes måde og skabe mere værdi?”.

Læs også

Ny direktør skal styrke digitaliseringen af byggebranchen

Johan Hesselsøe påpeger dog, at implementeringen af AI ikke er noget, man bare klarer med et snuptag. Man skal gå seriøst til værks:

– Man skal ikke gå ind i AI, fordi det er et buzzword. Man skal gøre det, fordi det er noget, som kan skabe grundlæggende værdi for forretningen og give konkurrencefordele. Derfor er det vigtigt, at det bliver taget alvorligt, at det kræver en indsats at implementere det.

Relateret indhold