Femern Bælt-tunnelen slår mange rekorder:
Det er blandt andet verdens længste sænketunnel på 18 km., Europas største anlægsprojekt, Danmarks største infrastrukturprojekt, ligesom at byggepladsen i Rødby er det.
Projekter er derfor også storleverandør af affald, men fra årets første måneder og frem til august er det lykkes at sortere næsten 90 % af projektets totale affaldsmængde.
– Når de indsamlede materialer går til genanvendelse, så skal der produceres tilsvarende færre nye materialer. Dette kan omregnes til en CO2-besparelse fra januar til august på 660.000 kg CO2, fortæller Kjartan Butzbach, miljøchef hos FLC.
Læs også: Femern Bælt: Videnscenter i Rødby skal gøre dansk byggeri verdensledende
Han tilføjer:
– Affald er et værdifuldt råstof, som vi særligt i en tid med forsynings- og råvarekrise har pligt til at bevare, så det kan indgå i cirkulær produktion. Det er også den historie, vi fortæller vores medarbejdere på projektet, og det er der stor opbakning omkring.
Arbejder på særlig affaldskultur
Indsamlingen sker ved, at der overalt på byggepladsen er opstillet lange rækker af containere til sortering af pap og papir, plastik, jern og stål, aluminium, glas og madaffald.
Men fra at have implementeret systemer til affaldssortering til en hverdag på byggepladsen, hvor alt skal sorteres, kan der være lidt vej.
Derfor foregår noget af sorteringen hos affaldsselskabet som eftersortering. Men det skal ændres, siger Kjartan Butzbach og fortæller, at der bruges meget tid på at indarbejde en kultur, hvor byggeaffald genanvendes i cirkulær produktion:
– Derfor er sorteringen på selve byggepladsen vigtig. For når man smider affaldet i én stor bunke, så risikerer man, at det bliver kryds-kontamineret – altså forurenet – og det fører til, at andelen af genanvendeligt affald falder.
Læs også: Halvdelen af Femern-kontrakterne går til danske virksomheder
Miljøchefen oplyser, at der afholdes miljøuger, hvor affaldshåndteringen hver dag inspicerer og vurderer hos de forskellige teams:
– Vi kan mærke, at kollegaerne er glade for den spirende affaldskultur, selv om mange af dem ikke er vant til at bruge så meget tid på affald, siger Kjartan Butzbach.
Femern Bælt-tunnelen står færdig i 2029.