Brugerne af den gamle Kronprins Frederiks Bro fra 1935 – kronprinsen var dengang den nuværende kronprins Frederiks morfar – mellem Frederikssund og Hornsherred har i årevis måttet døje med store trængselsproblemer. Ikke mindst i sommerperioden.
Men nu er der lys forude, for transportminister Magnus Heunicke har netop præsenteret det lovforslag, der skal bane vej for en ny brugerbetalt fast forbindelse.
Det skal dog nok vække undren, at brugerne af den nye forbindelse selv delvis skal betale gildet, når andre små, faste forbindelser i Danmark betales over skatterne – eksempelvis en kommende tredje forbindelse over Limfjorden.
Regulering
Der skal anlægges en cirka 8,6 kilometer lang 4-sporet motortrafikvej mellem Frederikssundsvej og Skibbyvej i Hornsherred, og en del af denne altså på en højbro over Roskilde Fjord mellem Marbækvej og Tørslev Hage.
Det slås fast, at det er en forudsætning, at trafikken på Kronprins Frederiks Bro reguleres, “så der skabes det nødvendige trafikale grundlag på en ny sydlig fjordforbindelse”.
Det kan så muligvis forståes på den måde, at bilisterne skal generes så meget på den gamle forbindelse, at de vælger den nye forbindelse med deraf følgende brugerbetaling.
Statens bidrag til det samlede projekt er i nutidskroner cirka 660 millioner kroner, og forbindelsen skal tilbagebetales over 40 år.
Kødannelser
Den nuværende Kronprins Frederiks Bro er en 2-sporet vej med klapbro og trafikken over broen er på hverdage steget fra cirka 16.500 biler i døgnet i 1995 til cirka 20.500 biler i 2009.
Den stigende trafik har igennem årene medført stadig større fremkommelighedsproblemer på fjordforbindelsen med deraf følgende kødannelser på begge sider af fjorden.
Som en lille kuriositet skal det måske nævnes, at transportministeren ifølge forslaget “kan ændre Roskilde Fjordforbindelsens navn”.