En ny oplukkelig bro over Limfjorden kan øge cykel- og gangtrafikken og på den måde bidrage til en bedre sammenhæng mellem Nørresundby og Aalborg – både hvad angår fysik og identitet. Derudover vil en ny bro formentlig også gøre det mere attraktivt at besøge Nørresundby – ikke mindst midtbyen og den østlige del af Nørresundby. Her ligger også Stigsborg-området, der er under udvikling i øjeblikket.
Den kommende undersøgelse modtages med kyshånd af Anton Hessellund, direktør i Stigsborg P/S, der er ejet af Aalborg Kommune, PFA Ejendomme A/S og A. Enggaard A/S.
– Det er særdeles positivt, at vi nu kan gå i gang med forundersøgelserne. Det vil give os et teknisk, økonomisk og byplanmæssigt beslutningsgrundlag for en ny cykel- og gangbro over fjorden. Succeskriteriet for undersøgelserne er, at de skal bidrage til at minimere usikkerhederne omkring anlægs- og driftsøkonomien, og at de positive såvel som negative konsekvenser kan fastslås, siger han.
Realdania støtter forundersøgelsen, der skal kortlægge potentialer i projektet, som i Realdanias optik vil være et plus for de to nabobyer.
– I Realdania er vi optaget af at bidrage til at gøre danske byer mere bæredygtige – så de er en attraktiv ramme om hverdagslivet. Det er helt sikkert værd at undersøge, hvilken betydning en cykel- og gangbro vil få som en forbindelse, der kan binde Aalborg sammen på nye måder – til gavn for blandt andre cyklister, fodgængere og motionister, siger projektchef i Realdania Mikkel Henriques.
Bro kan aflaste biltrafikken
I Stigsborg P/S har man også fokus på de bæredygtige gevinster ved at etablere en ny cykel- og gangbro over fjorden i den østlige del af centrum, som i dag ikke har en forbindelse.
– Det er vores klare forventning, at bedre forhold for cykler og gående vil reducere bilbelastningen af gader og veje, og at cykler og gang i det daglige bedre vil kunne konkurrere med bilen som den foretrukne transportform, siger Anton Hessellund og fortsætter:
– Stigsborg skal jo også lægge grund til en helt ny folkeskole og en af Aalborgs største byparker, og i det hele taget vil byområdet have et stort fokus på bæredygtige løsninger i tæt forbindelse med natur, park og fjord.
Forundersøgelsen gennemføres i et samarbejde mellem Realdania, Aalborg Kommune og Stigsborg P/S og forventes at forløbe året ud. Undersøgelsen skal efterfølgende bruges som beslutningsgrundlag for det videre forløb – dels for bestyrelsen i Stigsborg P/S og dels for Aalborg Byråd.
Den samlede anlægssum for en ny cykel- og gangbro har tidligere været vurderet til cirka 300 millioner kroner og planlægges samfinansieret af private og offentlige aktører samt eventuelle bidrag fra private fonde.