Teknik- og Miljøborgmester begejstret for ny ø

Ninna Hedeager Olsen har dog ikke behov for en havnetunnel i København.
Ninna Hedeager Olsen (Enhedslisten) er glad for den nye ø, men er ikke fornøjet over udsigten til en havnetunnel. Foto: Pressefoto/Københavns Kommune.
Ninna Hedeager Olsen (Enhedslisten) er glad for den nye ø, men er ikke fornøjet over udsigten til en havnetunnel. Foto: Pressefoto/Københavns Kommune.

Om halvtreds år er Lynetteholmen formentlig en ny del af København.

Fredag fortalte statsminister Lars Løkke Rasmussen på et pressemøde, at den nye ø skal anlægges mellem Refshaleøen og Nordhavn, mens den også skal give plads til 35.000 nye beboere og et tilsvarende antal arbejdspladser.

Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (Enhedslisten), er i udgangspunkt positiv overfor den nye plan.

– København vokser eksplosivt i disse år. Det har sat byen under pres på grund af manglen på billige boliger og grønne områder. Samtidig står vi med en bunden opgave med at sikre byen mod kommende stormfloder på grund af klimaforandringerne. Derfor er Enhedslisten som udgangspunkt positiv over for tankerne om Lynetteholmen. Men i det videre arbejde vil vi insistere på, at københavnerne bliver hørt og får indflydelse på projektet. Det skal sikres, at projektet ikke skader havmiljøet, siger Ninna Hedeager Olsen i en pressemeddelelse.

Frygt for VIP-projekt

Alt er dog ikke fryd og gammel i øprojektet, som har til mål at være selvfinansierende ved hjælp af salg af byggegrunde. Og så er borgmesteren bange for, at grundenes priser bliver for høje.

– Med lokalplaner kan vi kun sikre, at 25 pct. af boligerne bliver almene. Det er ikke nok. Hvis vi skal sikre, at billige almene boliger og gode grønne områder bliver de bærende elementer ved en ny boligø, er det afgørende, at alle grundene ikke skal sælges til markedspriser. Sker det, bliver der tale om endnu et VIP-projekt, hvor mennesker med almindelige indkomster ikke får nogen adgang, og hvor omkostninger til at skabe gode grønne områder vil være for store for kommunen. Derfor bør byudviklingen alene bidrage til at finansiere den nødvendige metroforbindelse, siger Ninna Hedeager Olsen.

Metro i stedet for motorvej

Øen skal bygges af overskydende jord fra andre projekter, mens den den føromtalte havnetunnel også er en del af projektet. Borgmesteren har dog nok i en metroforbindelse.

– En havnetunnel er ingeniørkunst fra 1960’erne og passer meget dårligt ind i et moderne byudviklingsprojekt, der først skal stå klart om 30 til 50 år. Til den tid vil bilen ikke spille nogen hovedrolle i storby som København, hvor trafikken af hensyn til klima, trængsel og luftforurening vil basere sig på kollektiv transport, cykler og gang, siger Ninna Hedeager Olsen.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen fortalte på sit pressemøde, at Lynetteholmens estimerede værdi er på 20 milliarder kroner.

Relateret indhold