Store konkurrenter har sammen succes på Aalborg Havn

MT Højgaard, Aarsleff, Arkil, Cowi, Niras og Bravida er alle en del af etableringen af 110.000 m2 stort areal på Østhavnen i Aalborg, hvor tid har været en kritisk faktor.
Projektet omfatter 110.00 m2, herunder 60.000 m2 produktionssite og 50.000 m2 opbevaringsareal samt etablering af 30 bred vej mellem arealet og kajen.
Projektet omfatter 110.00 m2, herunder 60.000 m2 produktionssite og 50.000 m2 opbevaringsareal samt etablering af 30 bred vej mellem arealet og kajen.

Siden foråret har Port of Aalborg været i gang med etablering af et omfattende areal til Bladt Industries.

Nu er dele af det 110.000 m2 store område klar til at facilitere et nyt stort projekt for producenten af stålkonstruktioner til vind- og offshore-industrien:

– Den markante udvidelse betyder, at vi kan samle alle vores aktiviteter til vores fremtidige transformerstationsprojekter på én lokation, mens vi samtidig garderer os til at kunne akkommodere lignende opgaver i fremtiden, fortæller vice president operations management office hos Bladt Industries, Søren Schlott Mikkelsen.

Tid har været kritisk faktor

Anlægsarbejdet er delt op i tre større entrepriser, og mens Port of Aalborg er bygherre, er MT Højgaard, Aarsleff, Arkil, Cowi, Niras og Bravida alle en del af projektet:

– Tid har været en kritisk faktor her. Parterne har sat en ære i at koordinere på tværs af entrepriserne, siden vi gik i jorden i juni. Det har resulteret i, at arealet løbende er blevet taget i brug og står fuldtudviklet allerede i begyndelse af det nye år, siger Mikkel Kalmo Guldhammer, senior technology consultant hos Port of Aalborg.

Værdifuld sparring

MT Højgaard står i spidsen for anlæggelsen af et 60.000 m2 stort produktionssite og et loadout-areal nær kajen.

Læs også: Udvidelse af Københavns Lufthavn Station i udbud

Projektchef Dan Harborg Loch, at arbejdet kræver meget koordinering og involverer – det gælder alt fra etablering af fundamenter, trækrør, trykluft og elinstallationer til afvanding og forstærkelse af kajarealet.

– Derfor er det værdifuldt at kunne sparre med projektets parter, så vi i fællesskab kan løse udfordringer og spare en masse tid sammenlignet med almindelige entrepriser, siger han.

Tidligere succes med samme model

Associate project director hos Cowi, Casper Holmgaard, fortæller, at man tidligere har haft succes med modellen, bl.a. ifm. en kajudvidelse i Østhavnen:

– Den store fordel er, at vi i fællesskab med bygherre og entreprenør hurtigt kan finde balancen mellem tid, økonomi og kvalitet. For vores vedkommende gør det, at vi kan fremskynde en lang række processer, fordi parterne har været indstillet på fremgangsmåden fra start.

Læs også: Stor støtte til Esbjergs nye vandsportsmekka

Han og uddyber:

– Hver gang vi indgår i sådan et projekt, drager vi en masse erfaringer, som er med til at hæve barren for, hvad vi kan opnå i lignede projekter i fremtiden, siger han.

Relateret indhold