Stop! Overforbrug af råstoffer under fortove er unødvendigt

Anlægsbranchen bruger ofte for mange råstoffer ved anlæg af fortove og stier. Overforbruget skal - og kan - stoppe. En ny undersøgelse viser, at råjorden ofte kan genbruges og at bærelaget bør reduceres.
Fortovet her blev lagt i 1970'erne direkte på råjorden. Standen af fortovet viste sig at være acceptabel, da det blev undersøgt i forbindelse med Råstof-initiativets nylige undersøgelse. Foto: Kristoffer Sindby.
Fortovet her blev lagt i 1970'erne direkte på råjorden. Standen af fortovet viste sig at være acceptabel, da det blev undersøgt i forbindelse med Råstof-initiativets nylige undersøgelse. Foto: Kristoffer Sindby.

Siden det i 2022 viste sig, at vi kan forvente at løbe tør for råstoffer indenfor få årtier, er der sat gang i flere gode initiativer, der arbejder for, at bl.a. bygge- og anlægsbranchen kan spare på den danske undergrunds svindende råstoflagre.

I Region Sjælland arbejder man bl.a. hen imod, at 20 % af regionens råstofforbrug er dækket af genanvendte råstoffer, og i Region Hovedstaden har man afsat en stor pose penge til at øge genanvendelsen af både byggematerialer og råstoffer.

I Region Midtjylland har det såkaldte Råstof-initiativet gennem det seneste år arbejdet på en række projekter, der skal mindske forbruget af råstoffer og genbruge mere. Initiativet har deltagelse fra både offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner og private virksomheder.

Et af Råstof-initiativets projekter er analyserne af, hvor mange – eller hvor få – råstoffer, man kan nøjes med at bruge i bundsikring ved belægninger med let trafik som fortove, stier og indkørsler. Bag analyserne står OKNygaard og Teknologisk Institut i tæt samarbejde med Danske Anlægsgartnere og Schønherr.

I undersøgelsen indgår lagene under overfladen på over 40 belægninger på Sjælland og i Jylland, der alle har haft let trafik, og som enten er bygget ud fra andre normer eller har genbrugt gammel bundopbygning. Nogle af belægningerne har ligget i op til 100 år, og flere af stederne havde ikke haft en særlig bundsikring med råstoffer.

Undersøgelserne understøtter tesen om, at der er grundlag for at bruge færre råstoffer, for de undersøgte belægninger – og særligt fortovene – står fint selv efter mange år – selvom der er brugt færre råstoffer, end der normalt bruges i dag ved lignende belægninger.

– Det viser sig, at vi ved belægninger med let trafik kan spare meget af bundsikringen væk, ligesom råstofferne oftest kan genbruges. Der er store mængder råstoffer at spare, hvis vi får nye normer for denne type belægninger, siger udviklingschef hos OKNygaard, Kristoffer Sindby.

Sjælland forventes at løbe tør for sand og grus inden for få årtier. Det kan blive problematisk for bygge- og anlægsbranchen. Foto: Niels Åge Skovbo
Sjælland forventes at løbe tør for sand og grus inden for få årtier. Det kan blive problematisk for bygge- og anlægsbranchen. Foto: Niels Åge Skovbo

Et reelt overforbrug

Undersøgelsen bekræftes af en spørgeskemaundersøgelse fra Danske Anlægsgartnere, hvor foreningen har spurgt medlemmerne om, hvor mange råstoffer de bruger under terrasser, stier og indkørsler.

– Undersøgelserne viser et reelt overforbrug af bundsikringsmateriale sammenholdt med fagets normer og vejledninger, da man stort set altid projekterer bærelagets opbygning ud fra en forudsætning om, at den underliggende råjord er frostfarlig. Havde man undersøgt den underliggende råjord før eller under udførelsen, ville man ofte kunne undgå unødig afgravning, bortkørsel og deponering af den bortgravede råjord, samt omkostninger til køb, levering og indbygning af bundsikringsmaterialer. Det lever på ingen måde op til tidens krav om bæredygtigt byggeri, siger Kim Tang, fagkonsulent hos Danske Anlægsgartnere.

Han fortæller videre om projekterende og udførende, der ofte udlægger et tykkere bærelag end normer og vejregler foreskriver.

– Derfor er det vigtigt, at udbydere af anlægsopgaver fremover stiller krav til formindsket forbrug af råstoffer i deres udbud. Her er det oplagt, at offentlige myndigheder går forrest med deres store anlægsprojekter, siger han.

Relateret indhold