Arbejdet med at forbedre blandt andet adgangsforhold ved Nordhavn Station på Østerbro i København blev igangsat i maj 2012, men det har vist sig at blive langt dyrere end forudsat, hvis det gennemføres med den hidtil planlagte udføring af trappe og elevator.
Projektet vurderes nu til 144 millioner kroner, en stigning fra de 79 millioner kroner, som projektet blev vurderet til i 2010.
Den oprindelige løsningsmodel indebar etablering af en ny sporbærende bro over Århusgade og siderykning af det sydgående S-togsspor til den nye bro, etablering af en gangtunnel i den eksisterende dæmning syd for Århusgade, forlængelse af S-togsperronen med trappe og elevator til Århusgade samt et cykelparkeringsanlæg.
Nordhavnsmetro
Forudsætningerne for projektet har imidlertid ændret sig siden 2010, idet der i forbindelse med anlægget af en Nordhavnsmetro skal ske en omlægning af busdriften. Det betyder, at der frigøres et væsentligt areal under broerne til lette trafikanter, og da de nærmere tekniske undersøgelser samtidig har vist en række problematiske forhold forbundet med etablering af en gangtunnel syd for Århusgade, udføres denne ikke alligevel.
Samtidig har der vist sig langt flere komplicerede konstruktioner i den eksisterende dæmningskonstruktion end forudset. Det er den primære årsag til, at den oprindelige løsningsmodel for etablering af trappe og elevator til Århusgade vil blive væsentligt dyrere at anlægge end vurderet i 2010.
Større åbenhed
Med den justerede løsningsmodel forlænges S-togsperronen til Århusgade, og der etableres direkte perronadgang ved Århusgade.
I Århusgade giver denne løsningsmodel mulighed for, at der kan etableres en dobbeltrettet cykelsti i fuld bredde. Der skabes større åbenhed på tværs af jernbanen, og byrummet vil blive markant forbedret.
Til gengæld bliver der ingen cykelparkering langs nordsiden af Århusgade, men S-togspassagerer kan blandt andet benytte cykelparkeringsanlægget, som etableres i forbindelse med metroanlægget.
Med den foreslåede justerede løsningsmodel for etablering af trappe og elevator til S-togsperronen vurderes projektet at kunne udføres for i alt 77,6 millioner kroner, og det ligger inden for den oprindelige bevilling på 79,2 millioner kroner.
Der er indtil nu brugt 6,2 millioner kroner på projektering, og selve anlægsarbejdet forventes at kunne udføres i 2016.