Ny bro støbes ved siden af banen og skubbes derefter på plads

Processen kommer til at minde om måden, Rubjerg Knude Fyr blev flyttet på i efteråret 2019.
Den kommende nye letbanebro skal in situ-støbes ved siden af banen, og derefter skubbes broen på plads. På den måde undgår man lukning af letbanen i længere tid. Arkivfoto: Torben Jastram.
Den kommende nye letbanebro skal in situ-støbes ved siden af banen, og derefter skubbes broen på plads. På den måde undgår man lukning af letbanen i længere tid. Arkivfoto: Torben Jastram.

Anlægsarbejdet i forbindelse med den nye Ringvej om den sydlige del af Aarhus, Beder-Bering vejen, går ind i en ny fase her i begyndelsen af 2021.

Et af de nye anlægsprojekter er arbejdet med det kommende kryds, hvor den nye vej møder Oddervej ved Beder. Her skal der anlægges et nyt kryds – og det skal sænkes væsentligt i forhold til det nuværende terrænniveau.

Samtidig påbegyndes arbejdet med at gøre klar til den nye letbanebro lige øst for Oddervej. Det kræver en del forberedende arbejde med jordarbejde mellem Oddervej og jernbanen.

Såfremt broen skulle støbes på den nye placering, ville det betyde en lukning af letbanen i en længere periode. Derfor har man valgt en utraditionel løsning, hvor den nye bro bliver støbt ved siden af banen, inden den derefter skubbes på plads i sommeren 2022. Arbejdet med at skubbe broen på plads kommer til at minde om måden, Rubjerg Knude Fyr blev flyttet på i efteråret 2019.

Relateret indhold