En udviklingsplan for Juelsminde lagde i foråret op til, at der var behov for større investeringer, hvis havnebyen fortsat skal være attraktiv for bosætning og turisme. Bl.a. blev højvandssikring, havnepladsen, sammenbinding af by og havn, ny ydermole med øget kapacitet til sejlere mv. nævnt.
Tiltagene skal gøre Juelsminde mere attraktiv for både turister, tilflyttere og eksisterende borgere og bane vejen for flere private investeringer.
Nu er 30 mio. kr. til netop dette landet i turbanen, der tilhører havnebyen ved den yderste nordlige ende af Vejle Fjord. Her bor godt 4.000 mennesker. Pengene kommer fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der har bevilget den anselige sum penge til projekter der vil binde by og havn sammen, til et havnetorv og en strandpark ved Storstranden.
Borgmester i Hedensted Kommune, Ole Vind, er klar til at medfinansiere planens projekter med i alt 18 mio. kr.:
– Juelsminde er allerede i dag en af Danmarks mest populære destinationer for blandt andet sejlere, og området tiltrækker også mange tusinde turister og sommerhusgæster hvert år. Men byen har stadigt et betydeligt, uforløst potentiale, som vi nu kan tage et stort skridt mod at få realiseret ved at investere i havneområdet og Storstranden. Det kan forlænge sæsonen og dermed bidrage til en positiv, langsigtet udvikling i Juelsminde, siger han.
Den tiltrængte finansiering skal bl.a. gå til etablering af en ny havneplads, som binder Juelsminde by, handelsgaden Odelsgade samt havn og marina bedre sammen samt nye rekreative faciliteter på Storstranden, der både kommer til at fungere som både klimasikring og strandpark med rekreative elementer og anderledes mulighed for oplevelser.
Synkende mole skader lystbådehavnen
Og der er masser at gå i gang med, for at Juelsminde på sigt bliver et sted, der både vil tiltrække hjemlige og udenlandske turister – året rundt. I udviklingsplanen fra foråret opremses både udfordringer og potentialer for turismebyen Juelsminde:
Udfordringer
– En lille destination med primært danske gæster (udenlandske investorer tiltrækkes ofte af helårsdestinationer med internationale gæster)
– Kort turismesæson (omsætningen skal hentes i 3-4 måneder om året)
– Lav udlejningsgrad af ferieboliger (12,5%) og stor grad af fastliggere på campingplads (58 % forår/efterår, 35 % sommer)
– Byens bedste områder anvendes ikke optimalt (parkeringsplads og bådopbevaring)
– Synkende mole skader lystbådehavnens produkt/potentiale
– Hovedgaden med butikker, havneområdet med autentisk miljø og Storstranden med attraktiv natur er bundet dårligt sammen (fysisk og visuelt)
– De mest attraktive erhvervsmatrikler er placeret på lejet grund (virksomhedsejernes muligheder for langsigtede investeringer er begrænset)
Potentialer
– Autentiske oplevelser (væk fra masseturismen, kendt og stadfæstet sommerby)
– Stor lokal åbenhed over for udvikling
– Campingpladsens by- og naturnære placering (kommunalt ejet, campingturismens tendenser)
– Strand, skov, handelsliv og lystbådehavn (alt sammen inden for en radius på 500 meter)
– Golfbane, MTB-ruter, naturlegepark (tæt på byen)
– Stærkt og aktivt lokalsamfund (gode faciliteter og kapacitet til at afvikle lokale events til glæde for både lokale og turister)
– Store lokale virksomheder (som er meget engageret i udviklingen af Juelsminde)
– Hotel Juelsminde Strand (med attraktiv placering ved Juelsminde Naturlegepark)
Først havnetorvet
Netop de lokale ønsker og Juelsmindes særlige maritime miljø er afsættet for udviklingsplanen. Arbejdet med planen igangsættes med en arkitektkonkurrence, der skal sikre, at udviklingsplanens mange delelementer supplerer hinanden, så der opnås en samlet og sammenhængende udvikling af Juelsminde.
Kasper Glyngø sidder i bestyrelsens for Juelsminde Havn & Marina, der ejer arealerne på havnen. Han kalder bevillingen på 30 mio. kr. plus de 18 mio. kr. fra kommunen for en enestående mulighed for byen:
– Første skridt bliver at finde ud af, hvordan havnetorvet skal udformes. Her tager vi afsæt i de mange gode lokale input samtidig med, at vi får ekspertbistand til at sikre den helt rigtige sammenhæng og udvikling mellem bykernen, havnemiljøet og Storstranden.