Jorton får tildelt særlig skoleopgave i Aarhus

Den aarhusbaserede entreprenør er udpeget som hovedentreprenør til renoveringen af Skovvangskolen. - Der er en historisk forbindelse mellem os og skolen, siger projektchef.
Visualisering: Pluskontoret Arkitekter.
Visualisering: Pluskontoret Arkitekter.

Men efter mere end 80 år er tiden inde til, at Skovvangsskolen i Aarhus moderniseres og samtidig udvides, så den får plads til endnu flere elever.

Læs også: Endelig: Byggeri af bykvarter til 1.000 beboere kan gå i gang

Til at løfte opgaven er hovedentreprenør Jortons aarhusianske afdeling nu udvalgt, og virksomheden kommer til at gå til opgaven med murer- og betonentreprisen i egenproduktion. Projektchef Flemming Løgstrup Hansen fortæller, at sagen er særligt spændende sag for Jorton:

– Vi har jo vores fødsel her i Aarhus, og vi var et ungt og meget lokalt firma, dengang byggeriet af skolen startede. Jeg kan derfor ikke lade være med at tænke, at der er historisk forbindelse mellem os og Skovvangskolen.

Høj bevaringsværdi

Skovvangskolener opført 1935-37 og er en aulaskole i modernistisk funkisstil og et for sin tid stort anlagt og nytænkt projekt, der blev anset for et foregangsbyggeri inden for skoler.

Skolen, der er opført i røde mursten, beton og glas, er funktionelt, enkelt og med store glasarealer i facaderne. Bygningskomplekset er registreret til høj bevaringsværdi, niveau 3, hvilket har stor betydning for, hvordan man går til en modernisering af skolen, lyder det fra Pluskontoret Arkitekter.

– Projektet vedrører en udvidelse af skolen fra 3 til 4 spor samt opgradering af rummene til et moderne og bæredygtigt læringsmiljø, hvor der rådes bod for fortidens synder mht. flugtvejsforhold og indeklima samt skabes plads kloge kvadratmeter til varierede lærings- og fritidsaktiviteter. Der skal også skabes integrerede fællesarealer for SFO og indskoling.

Aarhus Kommune er bygherre, og foruden Jorton og Pluskontoret Arkitekter er Ingeniørfirmaet Viggo Madsen og DBI Dansk brand og sikring med på projektet som rådgivere.

Relateret indhold