Hvordan bygger vi bedre skoler? Se hvad der virker her

Bygherreforeningen har indsamlet flere eksempler på, hvordan vi gør skolebyggerier bedre. Til april afholdes konference om innovative læringsmiljøer på netop skoler.
Enhver skole kan udvikles og gøres bedre for både elever og medarbejdere. Men hvordan? Det giver en casesamling gode bud på. Foto: Bygherreforeningen
Enhver skole kan udvikles og gøres bedre for både elever og medarbejdere. Men hvordan? Det giver en casesamling gode bud på. Foto: Bygherreforeningen

Som oplæg til Bygherreforeningens konference om innovative læringsmiljøer på skoler, har foreningen kigget nærmere på en samling skoler fra hele landet, der kan inspirere til stærke skolebyggerier.

De fem skoler, der er studeret indgående, er Langenæs Børneby i Aarhus og Katrinedals Skole i København, der begge var nomineret til årets skolebyggeri 2017, Erlev Skole i Haderslev Kommune, der vandt selvsamme konkurrence i 2021 samt Valhøj Skole i Rødovre Kommune og Stengård Skole i Gladsaxe Kommune.

Har sat fællesarealerne i spil

Skolerne er udvalgt, fordi de – på hver deres måder – er udviklet til at understøtte indlæring og trivsel blandt eleverne, bl.a. gennem bedre indretning i de eksisterende lokaler, test af kommunens byggestrategi for fremtidens skoler, inddragelse af brugerne, fokus på ibrugtagning, optimering af fællesområder og gangarealer mv.

Læs også: Bygger stjerneformet skole til hele byen

Noget af det, der har givet resultater på de udvalgte skoler, er bl.a. at fællesarealerne er sat i spil, der er kommet fokus på den pædagogiske gennemgang, nye behov er blevet synliggjort, løbende inddragelse af medarbejderne, kreativ udnyttelse af døde kvadratmeter og at rum og didaktik er tænkt sammen.

Se casesamlingen til inspiration her.

Relateret indhold