Hårdt Brexit eller ej: Sæt turbo på eksportfremmen til Storbritannien nu

Internationaliseringschef Jens Kvorning, SMVdanmark.
Internationaliseringschef Jens Kvorning, SMVdanmark.

Blandt de danske SMV’er er der et stort eksportpotentiale og en stor fremtid på det britiske marked, men der er behov for at få overbevist dem om, at Brexit ikke står i vejen for det.

I Danmark sidder vi ikke med hænderne i skødet, mens vi venter på resultatet af Brexit-forhandlingerne. Det er positivt. Erhvervsstyrelsen har taget handsken op, bl.a. med oprettelsen af Brexit-tjeklisten, som stiller alle de spørgsmål, man som virksomhed skal stille sig selv for at overskue konsekvenserne – og som giver svar på samme. Og så er der den nye Brexit-pulje, som vil blive brugt til to ting. Det første er at arrangere Brexit-workshops, hvilket vi synes er en relevant og økonomisk fornuftig måde at bruge midlerne på. Det andet er vouchers, som giver virksomheder 50 pct. rabat ved køb af rådgivning til at guide sig igennem problemerne.

Der er brug for en offensiv

SMVdanmark mener imidlertid, at der også er brug for et nyt offensivt initiativ fra Udenrigsministeriet, som kan få danske virksomheder til at genvinde troen på, at der ligger en stor fremtid på det britiske marked.

Storbritannien forsvinder ikke længere ud i Atlanterhavet. Der vil stadig være masser af købekraft, som skal tilfredsstilles, uanset hvor hård en Brexit, der måtte blive tale om. Det er i den slags situationer, at vi skal huske at lykken står den kække bi. Vi skal ikke følge i sporet på alle de virksomheder, der vælger at forlade det britiske marked af frygt for, hvad der kommer, men tværtimod gå imod strømmen og vise briterne, at vi fortsat vil være deres samhandelspartnere, trods de nye rammer.

Her er der behov for et stærkt signal fra det officielle Danmark om, at virksomhederne skal satse langsigtet på det britiske marked i den kommende periode, hvor man må forvente, at der bliver god plads.

SMVdanmark anbefaler derfor oprettelse af en Brexit-pulje på yderligere 10 millioner kroner, der skal bruges til målrettede eksportfremmende aktiviteter på det britiske marked. Den skal være et supplement til den almindelige eksportfremmebevilling, som med kun 30 millioner kroner om året i forvejen er alt for lille til at støtte nye indsatser på alle verdens markeder.

Ekstra indsats på det britiske marked

Den nye pulje skal åbne op for, at danske virksomheder kan gøre en ekstraordinær indsats for at skabe ny interesse for det britiske marked.

Danmark skal gøre sig ekstra synlig med stærk deltagelse på messer, delegationsrejser m.v. i Storbritannien og tilsvarende invitere briterne til at komme til Danmark og se på nye samarbejdsmuligheder. Som altid vil der være noget der forsvinder og andet der skyder op, når betingelserne ændrer sig – i dette tilfælde Brexit. Således også denne gang, men her skal heldet hjælpes på vej. Sætter vi turbo på eksportfremmen nu, kan vi skabe nyt momentum.

Relateret indhold