Danskere vinder stor international brokonkurrence

Cowi A/S og Dissing+Weitling Architecture har vundet konkurrencen om at designe en ny stor forbindelse i Guangdong, Kina, der binder to kystbyer sammen.
Øen, hvor bro bliver til sænketunnel, har form som en klassisk kinesisk drage. Illustration: Dissing+Weitling Architecture.
Øen, hvor bro bliver til sænketunnel, har form som en klassisk kinesisk drage. Illustration: Dissing+Weitling Architecture.

Verdens bredeste sænketunnel og to markante hængebroer. Det er hvad Cowi og Dissing+Weitling Architecture, begge fra Danmark, nu kommer til at sætte sit præg på, efter de i fællesskab har vundet konkurrencen om en ny stor broforbindelse i Kina. Det oplyser Cowi i en pressemeddelelse.

Æstetik, funktion og pris var ifølge Cowi de vigtigste bedømmelseskriterier i designkonkurrencen for den nye forbindelse, der skal forbinde byerne Shenzhen og Zhongshan, der ligger på hver deres side af Pearl River i Guandong-provinsen i det sydlige Kina. Den 24 kilometer lange forbindelse vil bestå af to kunstige øer, to broer og verdens bredeste sænketunnel med otte kørebaner i begge retninger, og den vil have en kapacitet på 90.000 biler om dagen.

Konkurrencen blev udskrevet af The Advanced Work Office for the Shen-Zhong Link Project i september 2015, og nu står det danske bud som vinder.

– De mange måneders hårdt arbejde har betalt sig, og vi er meget stolte over at have vundet. Fra første blik vidste jeg bare, at det var et projekt langt ud over det sædvanlige, fortæller Lars Hauge, regional vice president i Cowi.

Blandt andre projekter, som Cowi og Dissing+Weitling Architecture har stået bag, kan nævnes den 18 kilometer lange Storebæltsbro. Begge virksomheder var også dybt involveret i Øresundsbroen, samt Hong Kong-Zhuhai-Macao-forbindelsen, der er under opførelse i Kina.

Kinesisk drage

– Designet er et sammenkog af de krav og begrænsninger, der følger med deltaet ved Pearl River, hvor det lave, rolige vand har inspireret os til at udvikle et elegant og harmonisk udtryk. Øen er designet til at påvirke vandets vej mindst muligt, og da øen er formet som en klassisk kinesisk drage, ligner den samlede forbindelse en drage med en hale, der elegant lander på vandet, siger Poul Ove Jensen, arkitekt ved Dissing+Weitling.

Juryens kommentarer fremhævede i øvrigt harmonien i det vindende forslag:

– Konceptet anvender en avanceret designfilosofi. Det overordnede design er storslået, elegant og præcist. Designet er hovedbroerne, tilslutningsbroerne og de kunstige øer er velintegreret, forbindelsen har et samlet markant udtryk og fungerer som et ikonisk vartegn, hele forbindelsen er i harmoni med omgivelserne og det y-formede pilleskaft på tilslutningsbroerne bibringer en intens følelse af rytme, lyder det således fra juryen.

Guangdong er blandt Kinas rigeste provinser. Ud over landbrug og marine produkter bygger provinsens stærke økonomi i høj grad på lette og tunge industrier, og et omfattende løft af infrastrukturen er nødvendigt for at understøtte fortsat vækst.

Relateret indhold