Det avancerede GPS-system er afgørende for, at byggeriet af verdens længste sænketunnel mellem Danmark og Tyskland bliver en succes.
Den vigtige opgave med at drive systemet for Femern A/S er netop gået til den danske virksomhed Geoteam fra Ballerup, der har stor erfaring med positioneringssystemer både herhjemme og i udlandet.
Fire sendestationer med tilhørende antennemaster står strategisk placeret ud til kysten ved Femern Bælt – to på dansk side ved Rødby og to på tysk side på øen Fehmarn.
Anlæggene rummer avanceret sendeudstyr, som skal sørge for, at den 18 kilometer lange Femern-tunnel kan etableres på samme tid fra både den danske og den tyske side af Femern Bælt i en dertil udgravet rende på havbunden.
Præcision er altafgørende
Med i alt 89 tunnelelementer bliver byggeriet et enormt samlesæt, hvor selv den mindste afvigelse kan få store konsekvenser fra det første til det sidste tunnelelement sættes på plads.
Det fortæller projekteringsleder i Femern A/S, Henrik Schjøler Dahl.
– Vi taler om kilometerlange afstande, så når vi graver tunnelrenden, og når vi placerer de enkelte elementer, kan selv små afvigelser undervejs få stor betydning. Vores arbejde skal være uhyre præcist, så når det sidste element placeres, har vi brug for en nøjagtighed på ganske få millimetre, fortæller han.
Positioneringssystemet består af fire såkaldte GNSS-stationer (Global Navigation Satellite Systems). Stationer modtager data fra flere forskellige satellit-netværk, som dermed sikrer præcisionen.
Nøjagtighed på otte millimeter
Systemet vil således give en nøjagtighed på helt ned til otte millimeter. Til sammenligning er GPS’en i en mobiltelefon eller bil typisk begrænset til en præcision på op til 5 meter eller mere.
Positioneringssystemet kan dermed hjælpe entreprenøren til at placere hvert af tunnelens 217 meter lange elementer det helt rette sted.
– Entreprenøren bugserer de færdige tunnelelementer til deres bestemmelsessted ved hjælp af slæbebåde. Vores positioneringssystem leverer derefter de præcise koordinater, så hvert element kan blive sænket på plads på den helt rette position, siger Henrik Schjøler Dahl.
Det forventes, at de første tunnelelementer bliver placeret i 2024 ved hjælp af positioneringssystemet.
Den første af de store entreprenører, Femern Belt Contractors (FBC) er i gang med at bygge en arbejdshavn på Lollands sydkyst. Den 500.000 kvadratmeter store havn bliver Europas største af sin art. Havnen skal tage imod råmaterialer til elementproduktionen, og det er her fra, at tunnelens elementer senere bliver udskibet.
I 2021 begynder den anden store tunnelentreprenør, Femern Link Contractors (FLC), at opføre fabrikken, der skal producere tunnelelementerne.