Dansk aftryk på verdens bedste BIM-projekt

Ud af 130 indstillede projekter fra i alt 36 lande vandt byggeriet af den 634 meter lange bro over Randselva i Norge hovedprisen som årets bedste BIM-projekt i verden. Randselva-broen er den hidtil største bro, der designes og bygges uden brug af tegninger.
Kasper Emil Vinther Arp fra Sweco har stået for de parametriske armeringsmodeller af Randselva-broens søjler, fundamenter og overbygning. Pressefoto.
Kasper Emil Vinther Arp fra Sweco har stået for de parametriske armeringsmodeller af Randselva-broens søjler, fundamenter og overbygning. Pressefoto.

Swecos eksperter i Building Information Modeling fra Danmark, Norge, Finland og Polen står bag modelleringen af broen, der vandt hovedprisen i software-udvikleren Teklas globale BIM Award.

Efter først at være gået videre som en af de regionale vindere i Teklas kåring af Skandinaviens bedste BIM-projekter, vandt Randselva-projektet efterfølgende prisen som det bedste BIM-projekt i verden samt prisen for det bedste infrastruktur-projekt i verden foran 130 projekter indstillet fra 36 lande.

I motivationen for prisen fremhæves det blandt andet:

“Projektet er udnævnt som vinder, fordi det demonstrerer fordelene ved at anvende ny teknologi og udfordre status quo.”

Broen med E16 går over Randselva, en flod nord for Oslo. Det er den største bro i verden, der designes og bygges uden brug af tegninger. Pressebillede.
Broen med E16 går over Randselva, en flod nord for Oslo. Det er den største bro i verden, der designes og bygges uden brug af tegninger. Pressebillede.

Fordelene ved BIM-projektet er blandt andet tids- og omkostningsoptimering, et fleksibelt parametrisk design, der muliggør hurtigere og nemmere revisioner af projektet samt et mere gnidningsfrit tværnationalt samarbejde takket være den universelle BIM af projektet.

Dansk specialist

Kasper Emil Vinther Arp, der er ingeniør i Sweco Broer & Tunneler, har stået for de parametriske armeringsmodeller af Randselva-broens søjler, fundamenter og overbygning. Han er naturligvis pavestolt af kåringen og af det internationale teamarbejde, han har været en del af på designet af broen.

– Den parametriske 3D-model, som vi har udviklet til broen, er den eneste officielle dokumentation for projektet. Det er et meget omfattende byggeri, som ville have været meget vanskeligt at styre uden en nøjagtig informationsmodel. Broen indeholder mere end 200 spændkabler og 200.000 armeringsstænger. Et niveau af oplysninger, der er så godt som umuligt at behandle manuelt, fortæller 26-årige Kasper Emil Vinther Arp, der er en af de få danskere, der mestrer parametrisk 3D-modellering i infrastruktur-projekter.

Relateret indhold